Η απώλεια δεδομένων είναι κάτι που αποτελεί νομοτέλεια στους υπολογιστές. Ειδικά όσοι χρησιμοποιούσαμε υπολογιστές πριν από 20 και πλέον χρόνια, γνωρίζαμε από πρώτο χέρι το ότι, αν δεν έκανες save σε τακτά χρονικά διαστήματα, η πιθανότητα να χάσεις τη δουλειά σου ήταν τεράστια. Από τη μια η αστάθεια των Windows και των προγραμμάτων τότε, από την άλλη οι δικές μας απροσεξίες, είχαν ως αποτέλεσμα η πιθανότητα απώλειας να αυξάνεται γεωμετρικά με τον χρόνο από το τελευταίο save.
Ευτυχώς οι εποχές άλλαξαν, τα Windows έγιναν σταθερά και τα προγράμματα ακόμη περισσότερο, ενώ και το AutoSave εισήχθη για να μας σώσει. Παρ’ όλα αυτά, όμως, υπάρχει ακόμη η πιθανότητα να χάσεις το έγγραφο στο οποίο δούλευες επί ώρες – αν και πλέον ο μεγαλύτερος εχθρός είναι τα απροειδοποίητα restart των Windows 10, όταν εγκαθιστούν updates.
Το Office, όμως, έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας και μπορεί να επανακτήσει αρχεία με μεγαλύτερη επιτυχία από παλιά. Ας δούμε πως.
Office 2010
Αν κλείσεις κατά λάθος το αρχείο στο Word, Excel ή PowerPoint χωρίς να το σώσεις, άνοιξε αμέσως ξανά το πρόγραμμα του Office και πήγαινε στο File > Info > Manage Versions. Επέλεξε το Recover Unsaved Documents/Workbooks/Presentations (ανάλογα με το αν είσαι στο Word, στο Excel ή στο PowerPoint και θα ανοίξει η τοποθεσία όπου το Office αποθηκεύει τα προσωρινά αρχεία. Επίλεξε αυτό που σε ενδιαφέρει και, όταν ανοίξει, πάτα Save As και δώσε το όνομα που θες και την τοποθεσία στην οποία θες να αποθηκευτεί. Το Office διατηρεί αντίγραφα μη αποθηκευμένων αρχείων για τέσσερις ημέρες.
Στην περίπτωση που ανακτάς αρχείο μετά από αιφνίδιο κλείσιμο του προγράμματος ή του υπολογιστή, μπορείς να πατήσεις το βελάκι στα δεξιά του πλήκτρου Open και να επιλέξεις το Open and Repair για να βάλεις το Word να επιδιορθώσει αρχεία που ίσως δεν έχουν σωθεί σωστά.
Σε περίπτωση που το Recover δεν βρει το αρχείο σου, μπορείς να ανοίξεις τον Explorer και να ψάξεις μόνος σου για χαμένα αρχεία στον φάκελο C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Microsoft\<Word/Excel/PowerPoint>\
Office 2019
Οι τελευταίες εκδόσεις του Office έχουν κάνει τη διαδικασία ακόμη πιο απλή. Δεν χρειάζεται να κάνεις τίποτε· αν το Office κλείσει απροειδοποίητα, τότε την επόμενη φορά που θα το ανοίξεις, θα σου εμφανίσει μια λίστα με αρχεία τα οποία ανέκτησε και θα σε ρωτήσει αν θες να σώσεις κάποιο εξ αυτών. Βέβαια, η λύση της προηγούμενης έκδοσης συνεχίζει και ισχύει.
Ψάξε
Αν δεν δουλέψει τίποτε από τα παραπάνω, μπορείς να ψάξεις στον σκληρό δίσκο για αρχεία με επέκταση .tmp ή/και .wbk των οποίων η ημερομηνία μεταβολής να ταιριάζει στην ημερομηνία που επεξεργάστηκες τελευταία φορά το αρχείο. Εναλλακτικά, ψάξε για αρχεία των οποίων το όνομα ξεκινά με τον χαρακτήρα ~ (tilde).
Autosave
Αν πιστεύεις πως χρειάζεται να αλλάξεις τις ρυθμίσεις του AutoSave, όμως, μπορείς να πας στο File > Options > Save και να δεις τις επιλογές. Συγκεκριμένα, μπορείς να αλλάξεις τη συχνότητα του AutoSave, η οποία είναι στα 10 λεπτά. Αν νιώθεις πως αυτό είναι πολύ μεγάλο χρονικό περιθώριο, μπορείς να το βάλεις στα 5 ή ακόμη και στα 2 λεπτά.
Σε κάθε περίπτωση, το AutoSave είναι το πιο δυνατό εργαλείο για να μην χάσεις τη δουλειά σου. Ίσως κάποια στιγμή σε προδώσει κι αυτό, αλλά στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο!
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.