Η τεχνητή νοημοσύνη είναι, αυτή τη στιγμή, η πιο hot τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, παγκοσμίως. Χρησιμοποιείται ή προσπαθεί να χρησιμοποιηθεί σε οτιδήποτε, από ιατρικές εφαρμογές μέχρι αυτόνομα οχήματα και από έρευνες για νέα φάρμακα μέχρι… παιδικά παιχνίδια. Μια ακόμη εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης μας έρχεται, αυτή τη φορά από το Ισραήλ και την εταιρεία UVeye. Η εταιρεία πρέπει να εμπνεύστηκε από όλες τις εφαρμογές των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία μπορούν απλά να κοιτάξουν μερικές ακτινογραφίες, αξονικές τομογραφίες ή άλλες εξετάσεις και να κάνουν διάγνωση τόσο αξιόπιστη, ώστε έχουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας ακόμη και από κορυφαίους έμπειρους γιατρούς. Είδε όλα αυτά και, μάλλον, σκέφτηκε γιατί να μην κάνουμε το ίδιο για τα αυτοκίνητα;
Εδώ ο μέσος άνθρωπος θα αναρωτηθεί, μα καλά, για τους ανθρώπους υπάρχουν ακτινογραφίες, αξονικές, εξετάσεις… για τα αυτοκίνητα τι θα δει το σύστημα, για να βγάλει διάγνωση; Μα… φωτογραφίες!
Η UVeye έχει φτιάξει ένα σύστημα όπου το αυτοκίνητο φωτογραφίζεται από όλες τις πλευρές – αλλά κυρίως από κάτω – και όλες οι φωτογραφίες μπαίνουν στο σύστημα. Όλες οι λαμαρίνες του αυτοκινήτου, τα λάστιχα, ο κινητήρας και το σασί θα αξιολογηθούν, το σύστημα θα εντοπίσει χτυπήματα, διαρροές, ξένα αντικείμενα, φθαρμένα εξαρτήματα ή άλλα προβλήματα και θα βγάλει διάγνωση!
Οι ίδιοι οι υπεύθυνοι της εταιρείας ομολογούν πως, αρχικά, το σύστημα αξιοποιούσε την τεχνητή νοημοσύνη για να εντοπίζει ύποπτα αντικείμενα κάτω από τα αυτοκίνητα, όπως παράνομα αντικείμενα ή εκρηκτικά. Το σύστημά τους ήταν τόσο καλό που δεν είχε σημασία η μάρκα ή το μοντέλο του αυτοκινήτου· λειτουργούσε με την πρώτη! Επομένως, η απόφαση να επεκτείνουν τις λειτουργίες του συστήματος ήταν προδιαγεγραμμένη, μιας και παρά την επιτυχία του συστήματος ως έλεγχος ασφαλείας, δεν είχαν περισσότερες από 100 πωλήσεις. Κατάλαβαν πως τα συνεργεία είναι πολύ περισσότερα στον κόσμο από τις τοποθεσίες που ανησυχούν για εκρηκτικά κάτω από αυτοκίνητα.
Το σύστημα αποτελείται από τρία υποσυστήματα: το πρώτο, το οποίο ονομάζεται Artemis, ελέγχει τα ελαστικά του αυτοκινήτου. Μπορεί να αναγνωρίσει μάρκα, μέγεθος, αλλά και ημερομηνία κατασκευής. Επίσης υπολογίζει τη φθορά των ελαστικών, τόσο στο πέλμα όσο και στα πλαϊνά, ενώ ελέγχει και την πίεση του αέρα. Το δεύτερο σύστημα, ονόματι Helios, σαρώνει το κάτω μέρος του οχήματος. Καθώς το όχημα προχωρά, το software κατασκευάζει ένα τρισδιάστατο μοντέλο του κάτω μέρους του αυτοκινήτου, σημειώνοντας οτιδήποτε αναγνωρίσει ως περίεργο, όπως ίχνη από λάδια ή κάποιο λυγισμένο εξάρτημα.
Μιλήσαμε, όμως, για τρία υποσυστήματα. Τα δύο πρώτα φαίνεται να καλύπτουν όλο το φάσμα των ζημιών και των ελέγχων. Το τρίτο, το οποίο ονομάζεται Atlas, στοχεύει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της συναρμολόγησης! Μπορεί να σαρώσει τα οχήματα σε 360° καθώς αυτά κινούνται στη γραμμή παραγωγής, και να ανιχνεύσει αστοχίες ακόμη και μεγέθους χιλιοστού!
Ήδη η εταιρεία εμπορίας Carmax έχει επενδύσει στην UVeye για τα δύο πρώτα. Το τρίτο, όμως, έχει τραβήξει το ενδιαφέρον κολοσσών όπως η Volvo, η Toyota και η Hyundai, οι οποίες έχουν επενδύσει στην εταιρεία, ενώ οι δύο πρώτες έχουν ήδη ξεκινήσει να το χρησιμοποιούν!
Τελικά, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπει μέχρι και στα… ΚΤΕΟ; Το μόνο που έχουμε να πούμε είναι μακάρι. Αφήνοντας στην άκρη τις αστοχίες των ΚΤΕΟ που μπορεί και να προέρχονται από αιτίες άλλες και όχι από ανθρώπινα λάθη, ακόμη κι έτσι, ένα σύστημα αδιάβλητο, το οποίο είναι σε θέση να εντοπίσει προβλήματα τα οποία μπορεί και να περνούν απαρατήρητα, απλά οδηγεί σε ασφαλέστερα αυτοκίνητα και, κατ’ επέκτασιν, σε ασφαλέστερους δρόμους για όλους μας.