Έχουμε γράψει πολλές σελίδες για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην παγκόσμια κοινότητα. Αναμφισβήτητα, οι συνέπειες ήταν και παραμένουν τραγικές, με χιλιάδες ανθρώπων να έχουν χάσει τη ζωή τους. Η πανδημία κατάφερε και κάτι καλό, μέσα από την τραγωδία: την δραματική επιτάχυνση προς το digitalization, την ψηφιακοποίηση της καθημερινότητας. Πολλές χιλιάδες ανθρώπων δούλεψαν και πολλοί συνεχίζουν και δουλεύουν από το σπίτι, η ίδια η εργασία από το σπίτι δεν θεωρείται πλέον “λούφα” αλλά καθημερινότητα, ενώ το ίδιο συνέβη και με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, με μαθητές και φοιτητές να παρακολουθούν μαθήματα εξ αποστάσεως. Καθώς η επιστροφή στα θρανία (και τα έδρανα) έχει συμβεί, οι υποδομές και οι μηχανισμοί που μπήκαν για να επιτρέψουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία, τώρα μετασχηματίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να δώσουν στα σχολεία ιδιαίτερες ικανότητες.
Smart City και σχολεία
Το σχολείο αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας. Αυτό το γνωμικό ισχύει και για τη διαδικασία της μετάβασης σε τεχνολογίες Έξυπνης Πόλης, καθώς τα σχολεία αρχίζουν και υιοθετούν τεχνολογίες τύπου Smart City στο εσωτερικό τους και, χωρίς να το γνωρίζουν, αποτελούν μοντέλο για την εξάπλωση των τεχνολογιών αυτών σε ολόκληρη την πόλη. Η οικολογική συντήρηση, η κοινωνική συμπερίληψη, αλλά και η οικονομική ανάπτυξη, είναι όλα πράγματα τα οποία ενισχύονται και προωθούνται μέσω της χρήσης των τεχνολογιών Smart City.
Μέσα στο σχολείο, η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποδώσουν καλύτερα, να παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες αλλά και να χρησιμοποιούν πιο αποδοτικά τις φυσικές πηγές, μέσω της χρήσης συστημάτων IoT, big data, cloud computing αλλά και αισθητήρων. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μπορούν να δείξουν το δρόμο προς τη σχεδίαση των έξυπνων πόλεων αναδεικνύοντας τις επιτυχίες και την αποδοτικότητα των διαφόρων τεχνολογιών.
Προφανώς, εκτός των άμεσων τεχνολογικών αποτελεσμάτων, υπάρχουν και μακροπρόθεσμα οφέλη, μιας και τα σχολεία υποστηρίζουν την ανάπτυξη των πόλεων μέσω της εκπαίδευσης των μαθητών· η εκπαίδευση είναι η ραχοκοκκαλιά της ανάπτυξης και συμβάλει πλάθοντας τα μυαλά των μελλοντικών μηχανικών, προγραμματιστών και developers των υποδομών του μέλλοντος.
Η αειφορία περνά μέσα από την τεχνολογία
Το έξυπνο σχολείο διαθέτει και συστήματα εξ αποστάσεως μάθησης. Υπάρχουν μαθητές οι οποίοι έχουν περιορισμούς – φυσικούς, ψυχολογικούς, συναισθηματικούς – οι οποίοι τους εμποδίζουν από το να είναι παρόντες στην τάξη. Η ζωντανή επικοινωνία επιτρέπει την διασύνδεση των μαθητών που βρίσκονται στο σπίτι, παρέχοντάς τους ευκαιρίες για ισότιμη πρόσβαση στη γνώση.
Παράλληλα, τα συστήματα IoT έχουν αποδεδειγμένα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Με τον μεταφορικό τομέα να είναι υπεύθυνος για σχεδόν 7,3 δισεκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα, η μείωση των απαιτήσεων σε μεταφορές είναι επιβεβλημένη.
Τα σχολεία μπορούν να μειώσουν περαιτέρω το αποτύπωμά τους σε άνθρακα, διασυνδέοντας τις υπηρεσίες τους με φωτοβολταϊκές συστοιχίες και ηλιακούς συλλέκτες. Ο φωτισμός φτάνει το 26% της κατανάλωσης ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος, και αυτή η κατανάλωση μπορεί να εκμηδενιστεί με το συνδυασμό συλλεκτών και μπαταριών, εκτοξεύοντας την ενεργειακή αποδοτικότητα μιας τέτοιας εγκατάστασης.
Ιχνηλάτηση με GPS για σχολικά λεωφορεία
Στις ΗΠΑ τα περισσότερα σχολεία διαθέτουν σχολικά λεωφορεία. Η χρήση GPS για την παρακολούθηση της πορείας των σχολικών λεωφορείων αλλά και η βελτιστοποίηση της πορείας τους μέσω πλοήγησης μπορεί να μειώσει την κατανάλωση σε καύσιμα. Παράλληλα, οι γονείς και οι κηδεμόνες έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή το σχολικό λεωφορείο, ενώ βοηθά και σε περιπτώσεις επικίνδυνης οδήγησης εκ μέρους του οδηγού.
Παρακολούθηση καιρού για μαθητές με άσθμα
Οι στατιστικές δείχνουν πως υπάρχει μεγάλη αύξηση σε μαθητές με άσθμα, κάτι που οφείλεται στην ατμοσφαιρική μόλυνση αλλά και την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Τα σχολεία μπορούν να παρακολουθούν την ποιότητα του αέρα και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να εκδίδουν alerts και να μεταφέρουν τους μαθητές που έχουν αναπνευστικά προβλήματα σε αίθουσες με κατάλληλο κλιματισμό. Ακόμη, μπορούν να αποφύγουν την φυσική παρουσία στο σχολείο, επιλέγοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία για τέτοιες μέρες.
Χτίζοντας έξυπνα
Η τεχνολογία smart περιστρέφεται γύρω από την ευελιξία και τη βιωσιμότητα, αρχές τις οποίες θα πρέπει να ακολουθούν και οι δήμοι όταν σχεδιάζουν έργα τα οποία αφορούν τις υποδομές των μελλοντικών πόλεων. Παράλληλα, οι σύγχρονες μέθοδοι κατασκευής αφορούν τη χρήση αρθρωμάτων και στοιχείων, κάτι που επιταχύνει την κατασκευή αλλά και αυξάνει τον χρόνο ζωής των υποδομών. Οι κατασκευαστές μπορούν να εντάξουν τεχνολογίες IoT στη διαδικασία, παρακολουθώντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και χρησιμοποιώντας νέα υλικά και μεθόδους κατασκευής, τα οποία έχουν ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα (ή και αρνητικό), έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, ενώ έχουν σχεδιαστεί με το internet και το IoT υπ’ όψιν! Τελευταία έχουμε δει μέχρι και… τοίχους (και κολώνες και πλάκες) με δικό τους IoT, βάζοντας ένα ολόκληρο κτήριο on-line!