Η μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα έχει γίνει πλέον στόχος ολόκληρης της ανθρωπότητας. Ένας από τους τομείς που καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων είναι αυτός των εμπορικών μεταφορών. Συγκεκριμένα, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (container) με πλοία και με νταλίκες ευθύνεται για ένα τεράστιο τμήμα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως. Ειδικότερα για τις νταλίκες, η αλλαγή τους σε ηλεκτρικές είναι ένα ζήτημα, διότι τα οχήματα αυτά κοστίζουν πολύ περισσότερο, ενώ απαιτούν μεγάλη αυτονομία αλλά και υποδομές. Η μετάβαση σε ηλεκτρικά προϋποθέτει μεγάλη ιπποδύναμη σε ηλεκτρικούς κινητήρες αλλά και τεράστια χωρητικότητα σε μπαταρίες. Τώρα όμως μια εταιρεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες φέρνει μια νέα εναλλακτική!
Η Range Energy κατασκευάζει τρέιλερ (ρυμούλκες) για νταλίκες, οι οποίες διαθέτουν ενσωματωμένους ηλεκτρικούς κινητήρες αλλά και μπαταρίες, και μπορούν να συνδεθούν με οποιονδήποτε τράκτορα, ηλεκτρικό ή ντίζελ, μειώνοντας δραματικά την κατανάλωση καυσίμου (ή ενέργειας). Μάλιστα, τα τρέιλερ της Range Energy μπορούν να κινήσουν το βάρος του φορτίου χωρίς τράκτορα, και διαθέτουν ειδική λειτουργία την οποία η εταιρεία ονομάζει “shopping cart mode” κατά την οποία ένας άνθρωπος μπορεί να μετακινήσει με το χέρι ολόκληρο το τρέιλερ (μαζί με φορτίο)!
Πρακτικά, ο ηλεκτρικός κινητήρας φροντίζει για την κίνηση του τρέιλερ με όποιο φορτίο φέρει, αφήνοντας τον τράκτορα να κινεί μόνο το δικό του βάρος! Αυτό μειώνει την κατανάλωση καυσίμου στα επίπεδα της κατανάλωσης που θα είχε αν κινούταν χωρίς καθόλου φορτίο! Επίσης, κατά το φρενάρισμα το τρέιλερ μπαίνει σε λειτουργία ανάκτησης ενέργειας, φορτίζοντας τις μπαταρίες και μειώνοντας την επιβάρυνση των φρένων του τράκτορα.
Η εταιρεία έκανε δοκιμές του συστήματος σε ένα κλειστό πεδίο δοκιμών με συνολικό μήκος 41 χιλιομέτρων, με μικτό βάρος οχήματος 26.760 κιλά, και ταχύτητα 96χλμ/ώρα, με μικτές συνθήκες στις οποίες περιλαμβάνονταν περιοχές με σταμάτημα και ξεκίνημα, αλλά και σταθερή ταχύτητα. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: 36,9% βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου και βελτίωση τις αυτονομίας κατά 72,4 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα. Όπως δήλωσαν οι υπεύθυνοι, ουσιαστικά έχεις την ίδια οικονομία σαν να οδηγούσες τον τράκτορα χωρίς τρέιλερ!
Η Range έχει βάλει ως στόχο την οικονομία κατά 40% σε απόσταση 322 χιλιομέτρων (200 μιλίων), αλλά σε αστικές διαδρομές μπορεί να αγγίξει μέχρι και το 50%. Αν εξαντληθούν οι μπαταρίες, το τρέιλερ απλά λειτουργεί ακριβώς όπως ένα συμβατικό τρέιλερ, αλλά μπορεί να συνεχίσει να βοηθά στην εξοικονόμηση καυσίμου μέσω της φόρτισης από φρενάρισμα, οπότε η εξοικονόμηση περιορίζεται στο 10-15%!
Η φόρτιση του τρέιλερ μπορεί να γίνει είτε στους τερματικούς σταθμούς από απλή πρίζα, οπότε διαρκεί 10,5 ώρες, ενώ μπορεί να γίνει και σε 45 λεπτά, αν χρησιμοποιηθεί fast charger των 350kW DC.
Σύμφωνα με τις εντυπώσεις των οδηγών που το δοκίμασαν, το τρέιλερ έχει και άλλα οφέλη: ο οδηγός απολαμβάνει την “ελαφρότητα” και την ασφάλεια της οδήγησης με υποβοηθούμενο τρέιλερ, αλλά και το ότι αντιδρά στο φρενάρισμα με τη μηχανή ακριβώς όπως θα έκανε και με το φρένο, κάτι που κάνει την κατάβαση άνετη και απροβλημάτιστη, σε άκρα αντίθεση με το να κατεβαίνεις κατηφόρα με όλο το βάρος του τρέιλερ να σε σπρώχνει.
Η Range δεν έχει δώσει στοιχεία διαθεσιμότητας ή τιμής, αλλά ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά τρέιλερ της εταιρείας, κυρίως από μεγάλες εταιρείες μεταφορών, επομένως θα τα δούμε να κινούνται στους δρόμους μάλλον σύντομα.