Η κλιματική αλλαγή είναι κάτι που βιώνουμε ήδη και πλέον οι συνέπειες είναι αντιληπτές στους πάντες. Ολόκληρος ο προηγμένος κόσμος έχει καταλάβει τη σημασία της αλλαγής, ακόμη κι όσοι ενδιαφέρονταν αποκλειστικά για το κόστος της αλλαγής αυτής, καταλαβαίνοντας πλέον πως οι συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη κοστίζουν ήδη πολύ περισσότερο! Αυτός είναι και ο λόγος που όλες οι χώρες έχουν συμφωνήσει σε μια πορεία προς το “net zero”, δηλαδή την εκμηδένιση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, με στόχο το έτος 2050. Ήδη, όμως, έχουμε και τις πρώτες αντιδράσεις!
Η στροφή προς ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι κάτι το οποίο δεν γίνεται να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη. Θα μπορούσαμε ήδη να είμαστε εκεί, αλλά η ανθρωπότητα βασίζεται στον άνθρακα (σε διάφορες μορφές) εδώ και αιώνες. Για να μηδενιστούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να γίνει μια ολική μεταστροφή προς τον ηλεκτρισμό και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, πράγμα που σε κάποιες περιπτώσεις είναι απλό, σε κάποιες άλλες δύσκολο, και υπάρχουν και οι περιπτώσεις που αυτό είναι αδύνατο. Το να αλλάξουν όλα τα μεταφορικά μέσα σε ηλεκτρικά είναι μια διαδικασία η οποία μόλις ξεκίνησε και θα πάρει πολλά χρόνια μέχρι να μην κυκλοφορεί κανένα αυτοκίνητο ή μηχανάκι με κινητήρα εσωτερικής καύσης τους δρόμους. Τα λεωφορεία, όμως, είναι πιο εύκολο να αλλάξουν. Από την άλλη, ηλεκτρικά καράβια δεν υπάρχουν, ενώ για να υπάρξουν ηλεκτρικά αεροπλάνα, θα πρέπει να γίνει ένα θαύμα στις τεχνολογίες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Κι αυτά όλα είναι μόνο η αρχή!
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κυβέρνηση έκανε πίσω σε διάφορα μέτρα που είχαν αποφασιστεί, όπως στην ενεργειακή βαθμονόμηση των ενοικιαζόμενων κατοικιών, αλλά και στην απαγόρευση της πώλησης καυστήρων θέρμανσης με φυσικό αέριο. Παράλληλα, και η ολική απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης πηγαίνει 5 χρόνια πίσω, στο 2035 αντί του 2030 που είχε αποφασιστεί. Οι αποφάσεις αυτές της βρετανικής κυβέρνησης χαρακτηρίζονται ως καταστροφικές από την πλειοψηφία των ειδικών, καθώς πιστεύεται πως τελικά θα βλάψουν τις δουλειές, τον βιοπορισμό, αλλά και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών.
Η στροφή προς την πράσινη ενέργεια δεν είναι κάτι που απλά κάνουμε για να αποφύγουμε καταστροφικές περιβαλλοντικές αλλαγές, αλλά απαραίτητη κίνηση για να διασφαλίσουμε την ευημερία της πόλης, της χώρας, και ολόκληρης της ανθρωπότητας, στο μέλλον. Ήδη οι μεγάλες οικονομίες κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ οι επενδύσεις σε νέες πράσινες τεχνολογίες είναι τεράστιες. Η πορεία προς την πράσινη ενέργεια, όμως, απαιτεί και θυσίες. Ήδη οι κυβερνήσεις επιδοτούν την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων, με μονώσεις για την αποφυγή της διαρροής ενέργειας, έξυπνα συστήματα σκίασης, αλλά και τελευταίας τεχνολογίας συστήματα θέρμανσης και ψύξης, όπως είναι οι αντλίες θερμότητας. Ταυτόχρονα, όλα τα οχήματα μετατρέπονται σε ηλεκτρικά, με επιδοτήσεις για την αλλαγή των παλιών, ενώ δεν απέχει η στιγμή που θα απαγορευτεί η πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Παράλληλα, ενθαρρύνεται η χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς και επενδύονται σημαντικά ποσά στην ανάπτυξή τους, αλλά και στην εκπαίδευση των πολιτών για τη χρήση τους.
Το net zero, όμως, εμπεριέχει και κάποιες πηγές αερίων του θερμοκηπίου, όπου δεν είναι εφικτό να μηδενιστούν. Εκεί έρχεται το net, ενθαρρύνοντας τις κυβερνήσεις και τους ιδιώτες να επενδύσουν σε δενδροφυτεύσεις, αναδασώσεις, και άλλες κινήσεις που έχουν αρνητικό αποτύπωμα άνθρακα, φέρνοντας το άθροισμα στο μηδέν!
Τελικά, το net zero και η πράσινη μετάβαση δεν είναι για λίγους. Αν δεν αλλάξουμε τρόπο ζωής, υπολογίζουν οι ειδικοί του ΟΗΕ, μέχρι το 2100 θα έχουν αλλάξει τα πάντα στη ζωή ημών και των παιδιών μας! Τις αλλαγές στο κλίμα τις βλέπουμε ήδη – κι αυτό που έχουμε δει δεν είναι παρά μια μικρή γεύση του τι έρχεται, αν δεν αλλάξουμε τα πάντα!