7
Τεχνολογία

Θέλεις πιο ασφαλές αυτοκίνητο; Η επικοινωνία είναι η λύση!

Θέλεις πιο ασφαλές αυτοκίνητο; Η επικοινωνία είναι η λύση!
Αυτοκίνητα που επικοινωνούν μεταξύ τους και με σταθερές μονάδες βελτιώνουν την ασφάλεια στους δρόμους, αποτρέποντας ατυχήματα!

Η λύση για ασφαλείς μεταφορές, όπως συμφωνούν σχεδόν όλοι οι ειδικοί, είναι η πληροφορία. Τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν λόγω ανθρώπινου λάθους – ή όχι και τόσο λάθους – και η πλειονότητα αυτών γίνεται επειδή ο εκάστοτε οδηγός έρχεται αντιμέτωπος με ένα απροσδόκητο συμβάν. Ίσως κάποιος οδηγός φρέναρε απότομα, ίσως το οδόστρωμα ήταν ολισθηρό, ίσως έβρεχε. Οι μελέτες δείχνουν πως τα περισσότερα ατυχήματα θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι οδηγοί είχαν πρόσβαση σε τέτοιες πληροφορίες. Αυτή η μετάδοση πληροφοριών δεν είναι πέραν των σημερινών δυνατοτήτων, με την τεχνολογία να επιτρέπει την ασύρματη διασύνδεση οχημάτων και σταθερών σταθμών συλλογής και παροχής δεδομένων. Μάλιστα, η τεχνολογία αυτή έχει όνομα: V2X – Vehicle to Everything!

Για την ασφαλή κίνηση οχημάτων, θα πρέπει τα οχήματα να μοιράζονται πληροφορίες μεταξύ τους, έτσι ώστε οι οδηγοί να λαμβάνουν αυτές τις πληροφορίες. Για παράδειγμα, εάν το προπορευόμενο όχημα φρενάρει ξαφνικά, το όχημα που ακολουθεί θα ειδοποιηθεί άμεσα. Ομοίως, αν ο δρόμος είναι ολισθηρός, ο πλησιέστερος σταθμός θα ειδοποιεί όλα τα κοντινά οχήματα ώστε να μειώσουν ταχύτητα. Το V2X μπορεί να μειώσει δραστικά τα ατυχήματα, αλλά και να συντονίσει την κίνηση, ενώ παράλληλα θα μπορούσε να συνεργαστεί και με συστήματα έξυπνων σηματοδοτών, ώστε τα φανάρια να είναι πολύ πιο αποτελεσματικά και να βοηθούν την ροή των οχημάτων.

Το V2X δεν είναι μία τεχνολογία, αλλά ένας όρος που περιλαμβάνει πολλές τεχνολογίες, ενώ βασίζεται σε υφιστάμενα δίκτυα 5G και σύντομα 6G – όπως αυτά της COSMOTE – αλλά και τεχνολογίες μικρής εμβέλειας (τύπου Wi-Fi) για τη μετάδοση δεδομένων. Μαζί τους θα συνυπάρχουν και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης διαφόρων ειδών. Τα οχήματα θα πρέπει να είναι σε θέση να συλλέξουν όλα τα δεδομένα που αφορούν το ίδιο το όχημα, να τα αξιολογήσουν ώστε να μεταδώσουν αυτά που έχουν σημασία. Διαφορετικά συστήματα AI στους σταθερούς αναμεταδότες θα πρέπει να συλλέγουν δεδομένα από πολλά οχήματα, αλλά και από συστήματα όπως κάμερες και αισθητήρες ώστε να “βλέπουν” και τη θέση άλλων πραγμάτων όπως τους πεζούς ή τους ποδηλάτες. Θα υπάρξει μάλλον και ανάγκη για τη διασύνδεση πεζών, ποδηλατών, χρηστών ηλεκτρικών πατινιών, κ.λπ. είτε παθητικά (με κάμερες) είτε μέσω συσκευών Internet of Things.

Η αποτελεσματικότητα του συστήματος V2X δοκιμάστηκε σε ένα πρώτο επίπεδο στο Michigan των ΗΠΑ, χρησιμοποιώντας ένα τμήμα μήκους 3 μιλίων του Interstate 94 (αντίστοιχο εθνικής οδού). Έστησαν κάμερες και αισθητήρες, όχι για να στέλνουν πρόστιμα, αλλά για να μεταφέρουν στους οδηγούς τι συμβαίνει στον δρόμο, όπως ειδοποίηση (στους υπόλοιπους οδηγούς) οχήματος που κινείται με υπερβολική ταχύτητα.

Σε ένα άλλο επίπεδο, στη Utah δοκίμασαν κάτι εντελώς διαφορετικό: εφοδίασαν τα λεωφορεία με σύστημα που έστελνε “αίτηση” στο φανάρι για ελάχιστα επιπλέον δευτερόλεπτα πράσινου, για να περάσει το λεωφορείο. Το σύστημα δούλεψε θαυμάσια, και μάλιστα τα αποτελέσματα έγιναν αμέσως ορατά από τους περίοικους, οι οποίοι αναφέρουν πως πλέον δεν βλέπουν μποτιλιάρισμα!

Σε βάθος χρόνου, το V2X θα επεκταθεί σε αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν “Internet of Vehicles”, κάτι που μπορεί να επιτρέψει ανήκουστα πράγματα όπως οχήματα περιορισμένης αυτονομίας, τα οποία θα μπορούν να ακολουθούν την πορεία ενός προπορευόμενου οχήματος, επιτρέποντας στα οχήματα να περιορίσουν τις μεταξύ τους αποστάσεις στο ελάχιστο, γλυτώνοντας χρόνο και καύσιμο. Ακόμη όμως πρέπει να διευθετηθούν σημαντικές λεπτομέρειες όπως η ασφάλεια δεδομένων και η προστασία της ιδιωτικότητας. Μέχρι τότε, το μποτιλιάρισμα στον Κηφισό είναι αναπόδραστο.