Ο κύβος έχει ριφθεί! Το μέλλον της ανθρωπότητας ανήκει ολοκληρωτικά στον ηλεκτρισμό – εκτός τεραστίου απροόπτου – και οι μετακινήσεις ήδη έχουν αρχίσει την διαδικασία της αλλαγής. Ήδη βλέπουμε όλο και περισσότερα αυτοκίνητα να κινούνται στους δρόμους όλης της υφηλίου παίρνοντας ενέργεια όχι από ένα ντεπόζιτο γεμάτο από κάποιο υγρό το οποίο θα καεί, αλλά από μπαταρίες! Παγκοσμίως έχει τεθεί σε κίνηση ένας κολοσσιαίος μηχανισμός για την αντικατάσταση – σταδιακά – ολόκληρου του στόλου των οχημάτων του πλανήτη συνολικά, με όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ετοιμάζονται για την ολική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ θα βλέπουμε όλο και περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα και όλο και λιγότερα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αλλά… εφ’ όσον μιλάμε για “βιωσιμότητα”, γιατί να στείλουμε τα εκατοντάδες εκατομμύρια υφιστάμενα οχήματα στην ανακύκλωση και να μην τα χρησιμοποιήσουμε;
Ακριβώς έτσι σκέφτονται οι ιθύνοντες της γαλλικής εταιρείας Transition-One. Και η σκέψη τους είναι απολύτως λογική: ένα αυτοκίνητο δεν είναι μόνο ο κινητήρας! Αν συγκρίνουμε ένα οποιοδήποτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ένα συμβατικό, θα δούμε πως έχουν ένα μεγάλο ποσοστό ίδιων εξαρτημάτων: πόρτες, καπό, παράθυρα, ρόδες, αναρτήσεις, καθίσματα, παρμπρίζ, κοντέρ, τιμόνι, ταμπλό και πολλά ακόμα. Γιατί να κατασκευάσουμε εξ αρχής όλα αυτά τα εξαρτήματα, αφού υπάρχουν ήδη εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους και απλά να μην αντικαταστήσουμε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ηλεκτρικό;
Η Transition-One, λοιπόν, έχει επιλέξει κάποια από τα πιο κοινά μοντέλα (στη Γαλλία) και ετοιμάζει κιτ μετατροπής αυτών των αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά! Τα μοντέλα που έχουν επιλέξει για αρχή είναι τα Fiat 500, Renault Twingo 2, Mini Cooper, Renault Kangoo, Renault Clio 3, και VW Polo 4. Ο στόχος της εταιρείας δεν είναι να κάνει τη μετατροπή, αλλά να δημιουργήσει ένα δίκτυο με συνεργαζόμενα συνεργεία, τα οποία θα παίρνουν τα κιτ της εταιρείας και θα κάνουν επί τόπου την μετατροπή. Μάλιστα, αναφέρουν πως τα κιτ είναι ειδικά σχεδιασμένα έτσι ώστε η μετατροπή να μην απαιτεί πάνω από τέσσερις ώρες για να γίνει!
Μετά από επικοινωνία με την εταιρεία, μας ανέφεραν πως εστιάζουν σε μοντέλα των ετών 2004-2016 στην κατηγορία των mini, ενώ δεν αναμένονται κιτ για άλλα μοντέλα πέραν των ως άνω, τουλάχιστον μέχρι η εταιρεία να αποκτήσει τις υποδομές για να παράγει μαζικά τα κιτ αυτά. Επίσης είναι προφανές το ότι θα εστιάσουν σε μοντέλα τα οποία έχουν κυκλοφορήσει σε μεγάλους αριθμούς, ώστε να δικαιολογείται η κατασκευή των κιτ – επομένως δεν πρόκειται να καλύψουν σπάνια μοντέλα, εκτός κι αν, σε βάθος χρόνου, αποφασίσουν να κυκλοφορήσουν και κάποιο “γενικό” κιτ για όλα τα άλλα αυτοκίνητα.
Η μετατροπή αφορά την αφαίρεση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του ντεπόζιτου βενζίνης και την εγκατάσταση – πάνω στις υφιστάμενες βάσεις – ενός ηλεκτρικού κινητήρα, μπαταριών στη θέση του ντεπόζιτου, αλλά και των απαραίτητων ηλεκτρονικών έτσι ώστε να λειτουργούν απρόσκοπτα όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου (πχ ABS ή αερόσακοι). Η εταιρεία έχει σχεδιάσει την αναβάθμιση με στόχο μικρά οχήματα πόλης και προσφέροντας αυτονομία 100 χιλιομέτρων (200 για τα Clio 3, Mini, και Kangoo), ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 110 χιλιόμετρα την ώρα. Ο στόχος δεν είναι η μετατροπή αυτοκινήτων για μεγάλα ταξίδια, αλλά η μετατροπή μοντέλων τα οποία χρησιμοποιούνται για καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη, μιας και εκεί βρίσκεται ο κύριος όγκος της ρύπανσης στα αστικά κέντρα. Η επιλογή της αυτονομίας έγινε βάσει στατιστικών στοιχείων που δείχνουν πως, τουλάχιστον στην Γαλλία, ο μέσος όρος των πολιτών διανύει 26 χιλιόμετρα κάθε μέρα για να πάει στη δουλειά του (και να επιστρέψει). Επομένως, μια αυτονομία 100 ή 200 χιλιομέτρων ανά φόρτιση είναι αρκετή τόσο για να καλύψει τόσο την μετακίνηση προς τον τόπο εργασίας, όσο και όλες τις παράπλευρες μετακινήσεις της ημέρας, αλλά ακόμη και μια ημερήσια εκδρομή προς τη θάλασσα!
Οι μετατροπές οχημάτων σε ηλεκτρικά έχουν αρχίσει να γίνονται ιδιαιτέρως δημοφιλείς τον τελευταίο καιρό, κυρίως σε παλιά αυτοκίνητα – έχουμε δει μετατροπή σε Mini Cooper, σε Citroen 2CV, μέχρι και σε… Ferrari Testarossa! Αλλά οι μετατροπές αυτές κοστίζουν συνήθως αρκετές χιλιάδες ευρώ και διαρκούν αρκετές μέρες έως και εβδομάδες, μιας και η τοποθέτηση των εξαρτημάτων γίνεται “κατά περίπτωση”. Η Transition-One έχει ως στόχο την μαζική παραγωγή των κιτ με κόστος €7000–8000 για αρχή, ενώ ο απώτερος στόχος είναι να μην ξεπερνούν τα €5500! Μάλιστα, λόγω του ότι το κιτ θα προορίζεται για συγκεκριμένο μοντέλο, η μετατροπή δεν θα παίρνει μέρες αλλά λίγες ώρες! Με άλλα λόγια, όποιος επιθυμεί να μετατρέψει το καθημερινό του αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό, θα μπορεί να το αφήνει στο συνεργαζόμενο συνεργείο το πρωί του Σαββάτου και το μεσημέρι να φεύγει με το αυτοκίνητό του χωρίς εξάτμιση αλλά με ηλεκτροκινητήρα!
Ένα ακόμη πλεονέκτημα της τυποποίησης των κιτ μετατροπής είναι και αυτό της πιστοποίησης των οχημάτων που έχουν μετατραπεί σε ηλεκτρικά. Με τυποποιημένα και πιστοποιημένα κιτ, είναι δυνατή η πιστοποίηση των οχημάτων από τις κατά τόπους αρχές (πχ Υπουργείο Συγκοινωνιών) έτσι ώστε τα αυτοκίνητα να αναγνωρίζονται ως ηλεκτρικά, αλλά και να έχουν την πιστοποίηση πως πληρούν τους ίδιους κανόνες οδικής ασφάλειας. Επιπλέον, θα είναι δυνατή ακόμη και η χορήγηση τυχόν επιδότησης για τη μετατροπή, η οποία θα μπορεί να ενσωματωθεί στην υφιστάμενη επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μειώνοντας ακόμη περισσότερο το κόστος για τον ιδιοκτήτη!
Η Γαλλία έκανε επίσημη την μετατροπή υφιστάμενων οχημάτων σε ηλεκτρικά το 2020, αλλά η προϋπόθεση είναι το αυτοκίνητο να είναι πάνω από 5 ετών, αλλά και, προφανώς, να είναι σε καλή κατάσταση, δηλαδή να μπορεί να οδηγηθεί – προφανώς αποκλείοντας μετατροπές τρακαρισμένων ή κατεστραμμένων οχημάτων.
Η πραγματικότητα είναι πως η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι μια μεγάλη πρόκληση αλλά ταυτοχρόνως και μια μεγάλη ευκαιρία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διαβλέπουν μεγάλα κέρδη, μιας και όλοι θα “αναγκαστούν” να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο. Το πραγματικό όφελος, όμως, τόσο για το περιβάλλον όσο και για τις τσέπες των καταναλωτών, είναι η οδός της Transition-One. Γιατί να ξοδέψεις χρήματα, να μολύνουμε το περιβάλλον κατασκευάζοντας νέα οχήματα, να γεμίσουμε τις χωματερές με τα παλιά αυτοκίνητα, όταν μπορούμε απλά να τα μετατρέψουμε σε ηλεκτρικά, με μοναδικά “απόβλητα” τον ίδιο τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (99% ανακυκλώσιμο μέταλλο), την εξάτμιση (ομοίως), το ντεπόζιτο καυσίμου (συνήθως πλαστικό), την παλιά μπαταρία (ανακυκλώσιμη) και όσα τυχόν μικροεξαρτήματα; Η πορεία προς το πράσινο μέλλον απαιτεί τέτοιες πρωτοβουλίες και εμείς τις υποστηρίζουμε και δεν βλέπουμε τη στιγμή να τα δούμε και στη χώρα μας!
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.