Οι Αμερικάνοι δείχνουν το δρόμο για το πώς θα λειτουργούν τα γήπεδα του μέλλοντος. Είναι γνωστό – το είδαμε και πρόσφατα στο final four της Euroleague – ότι οι Έλληνες φίλαθλοι λειτουργούν διαφορετικά απ’ ότι στο NBA. Και στα υπόλοιπα αθλήματα, όμως, που απλά δεν υπάρχει αντιστοιχία, οι Αμερικάνοι το βλέπουν καθαρά ως ψυχαγωγία. Ως εκ τούτου, τα γήπεδά τους είναι εξοπλισμένα με διάφορες ανέσεις, καταστήματα, μέχρι και… mini markets. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όμως, όχι μόνο είναι ο κανόνας, αλλά πλέον ψάχνουν τρόπους για να βελτιώσουν την εμπειρία του φιλάθλου.
Πάμε στο γήπεδο των Seattle Mariners, μια ομάδα baseball, συνεργάστηκε με την Amazon για να δημιουργήσει μια μοναδική υπηρεσία προς τους φιλάθλους της. Κάπως έτσι γεννήθηκε το “walk-off market”, ένα είδος mini market εντός του γηπέδου, το οποίο επιτρέπει στον φίλαθλο να πάρει ό,τι θέλει από τα ράφια ή τα ψυγεία και να γυρίσει τρέχοντας στη θέση του, για να μη χάσει ούτε δευτερόλεπτο δράσης. Σκοπός το να μειωθεί στο ελάχιστο η αναμονή του φιλάθλου, χωρίς ουρές και πολυκοσμία.
Η λειτουργία του walk-off market βασίζεται στο ότι ο φίλαθλος θα έχει λογαριασμό Amazon Go, ο οποίος χρησιμοποιεί βιομετρικούς αισθητήρες για να καταγράψει την παλάμη του χρήστη κατά την είσοδο, οπότε και γίνεται το ανάλογο του “log-in”. Από εκεί, ο φίλαθλος μπαίνει μέσα στο κατάστημα, παίρνει ό,τι θέλει από τα ράφια, με ειδικές κάμερες και άλλους αισθητήρες να καταγράφουν το τι παίρνει και, όταν τελειώσει, πάει στην έξοδο. Εκεί γίνεται αυτόματα το check-out, χρεώνεται ο λογαριασμός του, και μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα μπορεί να φύγει – η έξοδος διαθέτει μπάρα ή τουρνικέ. Συνολικά, η διαδικασία μπορεί να κρατήσει ελάχιστα δευτερόλεπτα και μάλιστα τα στοιχεία της ομάδας δείχνουν πως κάποιος κατάφερε και μπήκε, ψώνισε, και βγήκε μέσα σε 20 δευτερόλεπτα, ενώ ο μέσος χρόνος παραμονής στο κατάστημα ήταν 2 λεπτά και 3 δευτερόλεπτα.
Η λειτουργία του “walk-off market” ήταν τέτοια που η ομάδα, μετά από λίγους μήνες λειτουργίας του καταστήματος, αποφάσισε την δημιουργία τριών επιπλέον παρόμοιων καταστημάτων, για να καλύψει ολόκληρη την περίμετρο των κερκίδων!
Η τεχνολογία που χρησιμοποιεί η Amazon στα καταστήματά της ονομάζεται “Just Walk Out” και χρησιμοποιείται ήδη από το 2018, στα supermarkets της Amazon με όνομα “Amazon Go”. Πλέον έχει μπει και σε άλλα καταστήματα της Amazon, αλλά και σε άλλες τοποθεσίες όπως σε αεροδρόμια και κέντρα ψυχαγωγίας. Εκτός της χρήσης του συστήματος Just Walk Out, η είσοδος στα καταστήματα μπορεί να γίνει και με σάρωση μιας οποιασδήποτε πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας κατά την είσοδο.
Το σύστημα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών άλλων ομάδων και σε άλλα αθλήματα, μιας και οι Seattle Mariners, εκτός των… hot dogs και των αναψυκτικών, μέσα στα καταστήματα πωλούν και “merchandise”, δηλαδή διάφορα αντικείμενα με τη σήμα της ομάδας, όπως αυτά τα γνωστά (από τις ΗΠΑ) τεράστια χέρια από αφρολέξ με τα δάχτυλα να σχηματίζουν το σήμα της νίκης, καπέλα, t-shirts, και διάφορα άλλα.
Οι ίδιοι οι επικεφαλής της ομάδας αναφέρουν πως έψαχναν για χρόνια μια τέτοια τεχνολογία και τώρα νιώθουν πως έφτασε η ώρα και πως η λύση της Amazon είναι ιδανική για αυτούς. Αν και δε μπορούμε να φανταστούμε την… μακροημέρευση τέτοιων καταστημάτων σε οποιοδήποτε ελληνικό γήπεδο, ας ευχηθούμε να τα δούμε κι εδώ σύντομα!