13
Επιστήμη & Έρευνα

Η Airbus ανακοίνωσε νέο στόλο πλοίων (!) με κυλινδρικά “πανιά”, χαμηλών εκπομπών άνθρακα

Η Airbus ανακοίνωσε νέο στόλο πλοίων (!) με κυλινδρικά “πανιά”, χαμηλών εκπομπών άνθρακα
Ο γίγαντας της αεροδιαστημικής τεχνολογίας ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αντικαταστήσει τον ναυλωμένο στόλο του που μεταφέρει εξαρτήματα πέρα από τον ωκεανό με πιο πράσινα, πιο αποτελεσματικά πλοία από το 2026.

Το άκουσμα του ονόματος Airbus φέρνει στο μυαλό όλων κάποιο αεροπλάνο. Η εταιρεία είναι μία από τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες σχεδίασης και κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, και έχει πολλές πρωτιές στο ενεργητικό της. Το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτόταν κανείς ακούγοντας το όνομα είναι “πλοία”.

Κι όμως, ο ευρωπαϊκός γίγαντας διαθέτει και πλοία, με τα οποία μεταφέρει εξαρτήματα και τμήματα αεροσκαφών από τη μία πλευρά του Ατλαντικού στην άλλη. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί τρία ναυλωμένα πλοία για να κάνουν τη διαδρομή από το Saint-Nazaire στη Γαλλία μέχρι το Mobile στην Alabama των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτά τα πλοία καίνε ορυκτά καύσιμα και οι πολυάριθμες διαδρομές τους αθροιστικά παράγουν τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα. Στην προσπάθειά της για εξοικονόμηση ενέργειας (και χρημάτων βεβαίως), η Airbus αποφάσισε να κινηθεί στο ακρότατο της αιχμής της τεχνολογίας για την επόμενη γενιά των πλοίων της. Η Airbus χρησιμοποιεί την εταιρεία Louis Dreyfus Armateurs, στην οποία ανήκουν τα πλοία. Τώρα όμως, παράγγειλε τρία νέα πλοία, τα οποία θα ανήκουν στην Louis Dreyfus Armateurs, η οποία και θα τα λειτουργεί, αλλά θα ναυλώνονται από την Airbus καθ’ ολοκληρίαν. Τα νέα αυτά πλοία θα διαθέτουν ένα σύστημα το οποίο ονομάζεται “Flettner rotors” και το οποίο μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά 20%, χρησιμοποιώντας τον αέρα για να παράγει ώση!

Τα Flettner rotors είναι τεράστιοι κύλινδροι οι οποίοι βρίσκονται σε όρθια θέση στο κατάστρωμα του πλοίου και οι οποίοι περιστρέφονται μέσω ηλεκτροκινητήρων. Ο συνδυασμός της περιστροφής των κυλίνδρων με τον εξωτερικό άνεμο παράγουν ώθηση (λόγω του φαινομένου Magnus), η οποία μπορεί να ελεγχθεί από την γωνία του πλοίου σε σχέση με τον άνεμο, αλλά και την ταχύτητα περιστροφής των κυλίνδρων. Το φαινόμενο Magnus μπορεί να μην το ξέρεις σαν όνομα, το βλέπεις όμως σε κάθε αγώνα ποδοσφαίρου, όταν μια μπάλα στρίβει στον αέρα με τα “φάλτσα”. Με άλλα λόγια, η περιστροφή της μπάλας της δίνει ώθηση! Με τον ίδιο τρόπο, τα πλοία της Airbus θα δέχονται ώθηση από τον άνεμο, μειώνοντας την ανάγκη για καύσιμα!

Παράλληλα, τα πλοία που παράγγειλε η Airbus θα έχουν δύο κινητήρες οι οποίοι θα μπορούν να λειτουργούν είτε με ντίζελ ναυτιλίας, είτε με “πράσινη” μεθανόλη. Αυτό το καύσιμο παράγεται χωρίς να εξάγεται από το πετρέλαιο, συνδυάζοντας υδρογόνο που παράγεται από το νερό, με διοξείδιο του άνθρακα που παγιδεύεται από τον αέρα!

Ως τελευταίο βήμα, τα πλοία θα διαθέτουν και προηγμένα συστήματα πλοήγησης, ικανά να χαράξουν πορεία και να μεταβάλλουν την πορεία τους λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα θαλάσσια ρεύματα και τους ανέμους, εξοικονομώντας ακόμη περισσότερο καύσιμο. Το κάθε πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει εβδομήντα containers 12 μέτρων, αλλά και έξι τμήματα αεροσκαφών – τα τωρινά πλοία χωρούν τέσσερα. Συνολικά, σύμφωνα με την Airbus, τα νέα πλοία θα μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα από τους 68.000 στους 33.000 τόνους μέχρι το 2030. Η εταιρεία ετοιμάζεται για το άμεσο μέλλον, με την παραγωγή των μοντέλων A320 να ανεβαίνει στα 75 αεροσκάφη ανά μήνα μέχρι το 2026, κάτι που αντιστοιχεί σε σημαντικές εκπομπές άνθρακα. Η Airbus διαθέτει πλέον εργοστάσια και στις ΗΠΑ, μια τεράστια αγορά την οποία μόχθησε για να κατακτήσει, και η παραγωγή εντός της χώρας είναι τεράστιας σημασίας, όπως και η μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. Τα νέα πλοία σίγουρα δείχνουν τον δρόμο και σε άλλες εταιρείες, για να ακολουθήσουν το παράδειγμα και να στραφούν προς εναλλακτικές μορφές πρόωσης και καυσίμων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, για πιο καθαρές θαλάσσιες και υπερπόντιες μεταφορές.