Το μέλλον των μετακινήσεων θα είναι αυτόνομο. Αυτό είναι γεγονός και επιβεβαιώνεται από όλες τις ενδείξεις μέχρι τώρα. Η έρευνα πάνω στα αυτόνομα οχήματα είναι ολοένα και αυξανόμενη και έχει εκτοξευτεί τα τελευταία χρόνια, χάρη στις αλματώδεις προόδους στα συστήματα μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης. Αν και η τεχνολογία δεν έχει φτάσει ακόμη στο σημείο όπου ένα αυτόνομο όχημα θα μπορεί να βγει στο δρόμο και να κινηθεί με ασφάλεια, μαζί με άλλα οχήματα με οδηγούς ανθρώπους, πεζούς, ποδήλατα και μηχανάκια, βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο. Μάλιστα, υπάρχουν ήδη αυτόνομα οχήματα τα οποία μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια, αρκεί να υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί.
Ακριβώς αυτούς τους περιορισμούς θέλουν να εκμεταλλευτούν στις ΗΠΑ, όπου ήδη έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια για να μπουν αυτόνομα οχήματα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Τα λεωφορεία, τουλάχιστον σε πόλεις των ΗΠΑ, μπορούν να κινηθούν σε πολύ συγκεκριμένες διαδρομές, συχνά σε δική τους αποκλειστική λωρίδα, αλλά και με τις στάσεις αυστηρά προκαθορισμένες. Αυτό το γεγονός παρέχει στους κατασκευαστές τέτοιων συστημάτων τους περιορισμούς που χρειάζονται για να βγάλουν στους δρόμους αυτόνομα λεωφορεία ακόμη και σήμερα!
Ακριβώς αυτό κάνουν ήδη αρκετές πολιτείες και δήμοι στις ΗΠΑ, όπου “τρέχουν” ήδη πιλοτικά προγράμματα, με αυτόνομα λεωφορεία (μικρού μεγέθους) ήδη να κινούνται σε δρόμους και να εκτελούν διαδρομές! Η εταιρεία New Flyer ήδη έχει ανακοινώσει το πρώτο τέτοιο αυτόνομο λεωφορείο “βαρέος τύπου”, και μάλιστα έχει αρκετούς αγοραστές από πολιτείες και δήμους. Μάλιστα, όλα τα λεωφορεία αυτά είναι ηλεκτρικά, με κάποια από αυτά να είναι τύπου “τρόλεϊ” και κάποια με μπαταρίες.
Η ομοσπονδιακή υπηρεσία μεταφορών των ΗΠΑ (FTA) έχει ήδη εγκρίνει κονδύλια ύψους σχεδόν 2 εκατομμυρίων δολαρίων στην αντίστοιχη υπηρεσία του Connecticut, για να αγοράσει και να δοκιμάσει τρία τέτοια λεωφορεία, πλέον των 12 που ήδη έχει παραγγείλει. Οι δοκιμές σε πρώτη φάση θα γίνουν σε κλειστό κέντρο δοκιμών, ενώ αργότερα θα επεκταθούν σε μία διαδρομή, την ονομαζόμενη “CTfastrak”, μήκους 15 χιλιομέτρων, αλλά χωρίς επιβάτες και με άνθρωπο οδηγό παρόντα και έτοιμο να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος, αν χρειαστεί. Παράλληλα, θα γίνουν και διαδρομές με άνθρωπο χειριστή στο τιμόνι, ο οποίος θα οδηγεί το λεωφορείο στους δρόμους του Hartford, της πρωτεύουσας του Connecticut, αλλά με το αυτόνομο σύστημα να αναλαμβάνει την προσέγγιση και την ευθυγράμμιση με τις στάσεις, σε χαμηλή ταχύτητα.
Το γενικό πενταετές πρόγραμμα της FTA τρέχει ήδη από το 2018 και έχει χρηματοδοτήσει πολλά προγράμματα για αυτόνομα λεωφορεία σε διάφορες πόλεις. Τώρα η υπηρεσία ετοιμάζεται για την επόμενη φάση, για τα επόμενα πέντε χρόνια, το οποίο ονομάζεται Strategic Transit Automation Research Plan (Στρατηγικό πλάνο έρευνας στην αυτοματοποίηση των μετακινήσεων) και ήδη έχει ζητήσει από κατασκευαστές οχημάτων, υπηρεσίες, εταιρείες τεχνολογίας, επιβάτες, εργαζόμενους σε λεωφορεία, αλλά και από το απλό κοινό να εκφράσουν τις απορίες τους και τις ανησυχίες τους, μιας και οι δοκιμές των αυτόνομων λεωφορείων θα αρχίσουν να πραγματοποιούνται στους δρόμους των πόλεων.
Οι ίδιες οι εταιρείες ετοιμάζονται για αυτή τη μετάβαση, αλλά περιμένουν να δουν τα αυτόνομα λεωφορεία να χρησιμοποιούνται χωρίς οδηγό, σε πρώτη φάση, μέσα στα ίδια τα αμαξοστάσια. Για παράδειγμα, σε ένα αμαξοστάσιο τα λεωφορεία θα μπορούν να κινούνται μόνα τους – προφανώς μετά από εντολή κάποιου διαχειριστή – και θα πηγαίνουν στον χώρο στάθμευσης, θα μπορούν να πηγαίνουν στα αυτόματα πλυντήρια λεωφορείων αλλά και σε ειδικές θέσεις φόρτισης και να επιστρέφουν χωρίς να απασχολούν ανθρώπους για αυτές τις διαδρομές. Επίσης, θα μπορούν να πηγαίνουν από τον χώρο στάθμευσης στο σημείο απ’ όπου θα τα παραλαμβάνουν οι οδηγοί για να εκτελέσουν την κάθε διαδρομή.
Όλα αυτά, βέβαια, είναι μεταβατικά. Κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, τα αυτόνομα οχήματα θα αποκτήσουν τόσο τις ικανότητες όσο και την εμπιστοσύνη του κοινού και θα αρχίσουν τις πλήρως αυτόνομες διαδρομές τους, χωρίς ανθρώπους στο τιμόνι, ούτε καν δίπλα στο τιμόνι. Αυτά, βέβαια, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για τη χώρα μας με τη χαοτική ρυμοτομία, τις συνηθισμένες παρανομίες (πχ παρκάρισμα πάνω σε λεωφορειολωρίδα), αλλά και την έλλειψη λεωφορειολωρίδας σε πολλές περιπτώσεις, μάλλον θα χρειαστεί να περιμένουμε αρκετά ακόμη.
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.