Το Facebook έχει εξελιχθεί, τα τελευταία λίγα χρόνια, σε ένα site το οποίο δεν περιορίζεται στην επικοινωνία και την ανάρτηση υλικού επί προσωπικού, αλλά σε μια πλατφόρμα από την οποία πολλοί ενημερώνονται και ψυχαγωγούνται! Σχεδόν όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και πρακτικά όλες οι σελίδες πιο εξειδικευμένης θεματολογίας, έχουν αποκτήσει σελίδες στο Facebook. Το αποτέλεσμα το βλέπουμε κάθε μέρα στο news feed μας: άπειρα posts, είτε από τα ίδια τα μέσα είτε από άλλους χρήστες που κάνουν αναρτήσεις, αλλά και μια πλημμύρα “προτεινόμενων” posts από τους αλγόριθμους του ίδιου του Facebook. Το news feed του Facebook έχει καταλήξει να είναι ένας χείμαρρος πληροφοριών, αλλά και, θα τολμήσουμε να πούμε, ασυναρτησιών, μιας και τα πράγματα που προωθούνται επί πληρωμή ή από τους αλγόριθμους του Facebook πολύ συχνά μας είναι αδιάφορα ή μέχρι και ενοχλητικά.
Η εκλογίκευση και η καλύτερη στόχευση των posts του news feed είναι πιθανώς ο κυριότερος στόχος του ίδιου του Facebook, μιας και η αλληλεπίδραση των χρηστών του εξαρτάται ευθέως από το πόσο “σχετικά” και ενδιαφέροντα είναι τα πράγματα που αυτοί βλέπουν. Επιπροσθέτως, τα ίδια τα έσοδα του Facebook εξαρτώνται από αυτή τη “σχετικότητα”, καθώς αλλάζει η πληρωμή του Facebook για κάθε view και κάθε click που κάνουν οι χρήστες του σε διαφημίσεις ή “συνδεδεμένα” posts.
Πάνω σε αυτή την επιδίωξη, το Facebook έχει προσθέσει εδώ και λίγο καιρό επιπλέον επιλογές σε συγκεκριμένα posts του news feed. Οι εν λόγω επιλογές είναι δύο: “Show more” (“Εμφάνιση περισσότερων”) και “Show less” (“Εμφάνιση λιγότερων”), και εμφανίζονται ως πλήκτρα κάτω από posts τα οποία εμφανίζονται ως προτεινόμενα (“suggested for you”) στο feed. Όπως είναι προφανές, αν κάποιο post σε ενδιαφέρει και θα ήθελες να βλέπεις περισσότερα posts αυτού του είδους, μπορείς να πατήσεις το “Show more”. Αντιθέτως, αν δεν σε ενδιαφέρει κάποιο post, πατώντας το “Show less” δίνεις σήμα στο Facebook για να μη σου προτείνει τέτοια θεματολογία.
Οι επιλογές αυτές έρχονται να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες, οι οποίες σου επιτρέπουν να κλείσεις κάποιες προτάσεις που δεν σε ενδιαφέρουν, να κρύψεις (μονίμως ή προσωρινώς) περιεχόμενο από κάποια πηγή (χρήστη ή σελίδα), αλλά και να τη μπλοκάρεις εντελώς. Εκτός αυτών, ο αλγόριθμος του Facebook καταγράφει πολλά περισσότερα πράγματα, όπως τα posts που κλείνεις (πατώντας το πλήκτρο “×”), αλλά ακόμη και μετρώντας τον χρόνο που κοιτάς κάποιο post!
Οι αλλαγές αυτές πιθανότατα οφείλονται στις διαμαρτυρίες των χρηστών που βλέπουν το feed τους να γεμίζει με posts τα οποία δεν τους ενδιαφέρουν, με τις νέες αυτές επιλογές να δίνουν στους χρήστες περισσότερο έλεγχο πάνω στο υλικό που εμφανίζεται.
Μια πολύ σημαντική παράμετρος είναι ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει το Facebook από το TikTok, το οποίο διαθέτει έναν, κατά κοινή ομολογία, άκρως αποδοτικό αλγόριθμο. Μάλιστα, χάρη σε μια διαρροή εσωτερικού εγγράφου του TikTok, ο αλγόριθμός του έχει τέσσερις στόχους: “αξία για το χρήστη”, “μακροπρόθεσμη αξία για το χρήστη”, “αξία για τον δημιουργό”, και “αξία για την πλατφόρμα”. Αυτοί οι στόχοι, καθώς και η ισορροπία μεταξύ τους, έχουν κάνει το TikTok να είναι τόσο διασκεδαστικό όσο και εθιστικό! Το Facebook σαφώς θα ήθελε να είχε έναν αλγόριθμο το ίδιο – ή και περισσότερο – αποτελεσματικό, ώστε να κρατά τους χρήστες περισσότερο, να παράγει περισσότερα κλικ, περισσότερα likes, και περισσότερα σχόλια – πράγματα που χρεώνονται – στη δική του πλατφόρμα.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι σαφώς πιο χρήσιμο το να βλέπεις τα πράγματα που θέλεις να βλέπεις, καθώς και τα posts από φίλους, παρά αυτά να χάνονται μέσα σε έναν κυκεώνα άχρηστων πληροφοριών. Το Facebook έχει βάλει, έστω και τώρα, αυτές τις επιλογές, επιτρέποντάς σου να του δείξεις τι έχει αξία για εσένα και τι όχι.