Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει κολλήσει σε κάποιον δρόμο, έστω μία φορά στη ζωή του, όπως και δεν υπάρχει οδηγός που να μην έχει σταματήσει σε κάποιο κόκκινο φανάρι, βλέποντας τον κάθετο δρόμο (αυτόν με το φανάρι στο πράσινο) εντελώς άδειο. Τα φανάρια λειτουργούν “χαζά”, με απλούς χρονοδιακόπτες, αδιαφορώντας για την κίνηση των αυτοκινήτων, τον αριθμό τους, την προτεραιότητα, ή για το εάν προκαλούν συμφόρηση. Ένα μεγάλο μέρος της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και της ρύπανσης, οφείλεται σε οχήματα τα οποία δουλεύουν περιμένοντας στην κίνηση.
Η Google έρχεται να προστεθεί στον κατάλογο των εταιρειών οι οποίες εργάζονται πάνω σε έξυπνα φανάρια με το πρόγραμμα Green Light, με τα πρώτα αποτελέσματα των προσπαθειών της να δίνουν μεγάλες βελτιώσεις! Εταιρείες υπάρχουν αρκετές και έχουμε γράψει και στο παρελθόν για μερικές εξ αυτών, αλλά η Google διαθέτει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα – πέραν του ότι διαθέτει ήδη ένα τεράστιο τμήμα έρευνας στην Τεχνητή Νοημοσύνη – κι αυτό το βλέπουμε κάθε μέρα στα smartphones μας: παρακολουθεί ήδη τους δρόμους, έχει δεδομένα κίνησης σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, αλλά και πλήρεις χάρτες!
Το Google Maps ήδη μπορεί να σε ειδοποιήσει για αυξημένη κίνηση και να σου δώσει εναλλακτικές πορείες για να αποφύγεις κλειστούς δρόμους. Αυτό το καταφέρνει χωρίς καν να χρησιμοποιεί κάμερες ή άλλους αισθητήρες στους δρόμους, παρά μόνο τα δεδομένα των smartphones! Το ίδιο σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη ρύθμιση των φαναριών, τα οποία θα προσαρμόζουν τους χρόνους τους μέσω συστήματος τεχνητής νοημοσύνης, έτσι ώστε να μειώνεται ο χρόνος αναμονής σε φανάρια και μποτιλιαρίσματα, να αυξάνεται η ροή των οχημάτων, αλλά και να υπάρχει μια κεντρική διαχείριση των φαναριών, η οποία να μη βασίζεται σε χρονόμετρα αλλά να έχει πλήρη γνώση της κίνησης, συντονίζοντας τα φανάρια συνολικά και όχι μεμονωμένα.
Το σύστημα της Google μπορεί να αναλύσει δεδομένα για χιλιάδες διασταυρώσεις ταυτόχρονα, και να βελτιώσει τη ροή σε όλες. Μάλιστα, η τεχνολογία έχει ήδη εφαρμοστεί σε αρκετές πόλεις πιλοτικά, όπως στο Σηάτλ, το Μάντσεστερ, το Αμβούργο, το Ρίο ντε Τζανέιρο, αλλά και πόλεις με τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία όπως η Καλκούτα, η Τζακάρτα, και η Μπανγκαλόρ. Η Google προσπαθεί να “στρατολογήσει” και άλλες πόλεις!
Όπως δηλώνει ο Yossi Matias, αντιπρόεδρος του τμήματος Engineering & Research στη Google, «Οι προτάσεις μας, βασισμένες στην Τεχνητή Νοημοσύνη, λειτουργούν στην υπάρχουσα υποδομή και στα συστήματα ελέγχου της κίνησης, και οι πολεοδόμοι μπορούν να παρακολουθήσουν τις επιπτώσεις [των ρυθμίσεων] και να δουν τα αποτελέσματα μέσα σε εβδομάδες». Οι πρώτες υλοποιήσεις είναι ενθαρρυντικές, όπως επιβεβαιώνει και ο David Atkin της διεύθυνσης μετακινήσεων της περιφέρειας του Greater Manchester: «Το Green Light εντόπισε ευκαιρίες σε σημεία που προηγουμένως δεν είχαμε δεδομένα, και οδήγησε τους μηχανικούς σε σημεία όπου υπήρχαν δυνητικά οφέλη στην αλλαγή των χρονισμών των φαναριών. Το σύστημα παρείχε πολύτιμες πληροφορίες για την πόλη μας με 2.400 σηματοδότες».
Η διαφορά από άλλα συστήματα είναι πως το σύστημα της Google βασίζεται στα δεδομένα που συλλέγονται από κινητά και apps, ενώ άλλα συστήματα βασίζονται σε κάμερες και αισθητήρες. Είναι σαφές πως το σύστημα της Google πλεονεκτεί σε συνθήκες αυξημένης κίνησης. Τελικά, όμως, είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη αυτή που θα καθοδηγήσει τις εξελίξεις, καθώς η ανθρωπότητα κινείται – διστακτικά μέχρις στιγμής – προς την κατεύθυνση της πλήρως αυτόνομης οδήγησης, εκεί που, όπως όλοι ελπίζουν, τα φανάρια και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα αποτελέσουν μια παρωχημένη τεχνολογία του παρελθόντος!
Δες πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη τεχνολογία στο παρακάτω βίντεο της Google:
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.