Όποτε βλέπεις κάποια υπηρεσία, κάποιο app, κάποιο site να προσφέρει τις υπηρεσίες του δωρεάν, τότε να ξέρεις πως, κατά πάσα πιθανότητα, το προϊόν δεν είναι αυτό που σου προσφέρεται· το προϊόν είσαι εσύ! Ακριβώς αυτό κάνουν όλες οι μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Internet αυτή τη στιγμή: Facebook, Instagram, YouTube, Google, TikTok, Android, όλα αυτά δεν είναι τα προϊόντα, είναι απλά το «δόλωμα» για να τα χρησιμοποιείς και να μαθαίνουν περισσότερα για εσένα, ώστε απλά να σου δείχνουν πιο στοχευμένες διαφημίσεις, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να αγοράσεις κάτι. Απλά πράγματα.
Οι στοχευμένες διαφημίσεις είναι και ο διακαής πόθος των διαφημιστών, εδώ και δεκαετίες. Σκέψου: πληρώνει μια εταιρεία χιλιάδες ευρώ για να παίξει μια διαφήμιση στην τηλεόραση, ενώ, πχ, διαφημίζει… πάνες για μωρά. Θα τη δουν μαμάδες και μπαμπάδες (αλλά οι μαμάδες αποφασίζουν οπότε πάει το μισό audience), θα τη δουν εργένηδες, μεσήλικες ή και υπερήλικες, παιδιά, έφηβοι, φοιτητές… οι πάντες. Δηλαδή, από αυτά τα λεφτά που πληρώνει η εταιρεία, πιάνουν τόπο ελάχιστα. Αν όμως υπήρχε κάποιος τρόπος η διαφήμιση για τις πάνες να παίξει μόνο σε μαμάδες με μωρά, άντε και σε γυναίκες της κατάλληλης ηλικίας; Στην τηλεόραση αυτό δεν γίνεται· στο Internet, όμως, γίνεται και παραγίνεται! Και αυτός είναι ο λόγος που οι εταιρείες αυτές θέλουν να σε παρακολουθήσουν: για να μάθουν σε ποιες κατηγορίες ανήκεις.
Το YouTube, λοιπόν, πειραματίζεται με κάτι τέτοιο. Όχι για αυτούς που βλέπουν τα βίντεο, αλλά για αυτούς που τα ανεβάζουν. Ο σκοπός είναι να ανιχνεύσουν προϊόντα μέσα στα ίδια τα βίντεο και να μπορούν να εμφανίσουν έναν κατάλογο από αυτά τα προϊόντα, ή παρόμοια, αργότερα, ανάμεσα στα προτεινόμενα βίντεο.
Απλό παράδειγμα: βλέπεις ένα βίντεο με έναν ποδηλάτη, ο οποίος κάποια στιγμή ανοίγει και πίνει μια πορτοκαλάδα. Μέχρι τώρα, αυτό το δεδομένο θα παρέμενε ανεκμετάλλευτο. Τώρα, όμως, οι αλγόριθμοι του YouTube θα το ανιχνεύσουν και μετά το τέλος του βίντεο, ίσως σου εμφανιστεί και μια πρόταση του στυλ «στο βίντεο που μόλις είδες, υπήρχε μια πορτοκαλάδα [τάδε]. Πάτα εδώ για να παραγγείλεις μία» ή πάλι, «το ποδήλατο στο βίντεο ήταν μάρκας [xxx]. Δες τα μοντέλα εδώ» και τσούπ σε παραπέμπει σε κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα – όχι τυχαίο, αλλά κάποιο που έχει πληρώσει για να βγαίνει στις διαφημίσεις του YouTube.
Οι ίδιοι οι υπεύθυνοι της Google (στην οποία ανήκει το YouTube) αναφέρουν:
«Πειραματιζόμαστε με μια νέα λειτουργία η οποία εμφανίζει μια λίστα προϊόντων τα οποία ανιχνεύονται σε κάποια βίντεο, καθώς και συναφή προϊόντα. Η λειτουργία αυτή θα εμφανίζεται ανάμεσα στα προτεινόμενα βίντεο, σε όσους χρήστες ‘σκρολάρουν’ κάτω από τον player. Ο στόχος είναι να βοηθήσουμε τον κόσμο να εξερευνήσει περισσότερα βίντεο και να βρει πληροφορίες για αυτά τα προϊόντα στο YouTube».
Αυτό που είναι προφανές είναι πως η Google εντόπισε μια μεγάλη (κολοσσιαία) ανεκμετάλλευτη πηγή εσόδων μέσα στην ίδια της την πλατφόρμα, την οποία προσπαθεί να αξιοποιήσει. Σκέψου πόσοι ανεβάζουν βίντεο στα οποία κάνουν την εμφάνισή τους προϊόντα, μιας και σχεδόν κανένας δεν σκέφτεται τέτοιες λεπτομέρειες, εκτός κι αν είναι επαγγελματίας YouTuber και να ανεβάζει για λόγους προώθησης.
Ακόμη, βέβαια, η λειτουργία είναι πειραματική και μένει να δούμε που θα καταλήξει, προτού βγάλουμε συμπεράσματα.