Όλος ο κόσμος πιστεύει πως το Facebook δεν ενδιαφέρεται για τους χρήστες του, παρά μόνο για τα δεδομένα του. Ωστόσο, εδώ και έναν περίπου μήνα, το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης του πλανήτη έχει ενεργοποιήσει μια νέα λειτουργία, η οποία επιτρέπει στους χρήστες του να λαμβάνουν προσωποποιημένες υπενθυμίσεις για εξετάσεις υγείας και εμβόλια!
Το εργαλείο ονομάζεται Preventive Health και για την ώρα λειτουργεί μόνο στις ΗΠΑ. Οι χρήστες λαμβάνουν υπενθυμίσεις σχετικά με εξετάσεις για καρκινικούς δείκτες, γενικά τσεκάπ υγείας και εμβόλια κατά της γρίπης· όλα στην προσπάθεια να βοηθήσουν τους χρήστες να προλάβουν θανατηφόρες παθήσεις πολύ προτού γίνουν επικίνδυνες και μη ιάσιμες.
Το Preventive Health λειτουργεί παίρνοντας από τα στοιχεία του Facebook την ηλικία και το φύλο του χρήστη και προτείνει μια σειρά από προτεινόμενες εξετάσεις, με βάση μόνο αυτά τα δύο στοιχεία.
Όπως αναφέρει ο επικεφαλής του τομέα έρευνας υγείας στο Facebook, Freddy Abnousi, «αν υποθέσουμε πως είσαι 52 χρονών, ένα από τα πράγματα που θα σου εμφανιστούν – βάσει των συστάσεων της Αμερικάνικης Αντικαρκινικής Εταιρείας – είναι πρόταση να κάνεις εξέταση για ορθοκολικό καρκίνο» και συνεχίζει λέγοντας πως το app θα σου δώσει περισσότερες πληροφορίες για άλλα διαθέσιμα είδη εξετάσεων, από κολονοσκόπηση μέχρι ανάλυση κοπράνων ή αξονική τομογραφία. Η ελπίδα είναι πως οι χρήστες θα μιλήσουν για αυτές τις προτάσεις με τους γιατρούς τους και θα κάνουν το καλύτερο δυνατό για την υγεία τους. Μπορούν ακόμη και να αλλάξουν την ηλικία και το φύλο στο εργαλείο για να πάρουν διαφορετικές προτάσεις για εξετάσεις, χωρίς αυτό να επηρεάσει κάτι στο προφίλ τους στο Facebook – σε περίπτωση που, για παράδειγμα, έχουν δηλώσει ψεύτικα στοιχεία.
Αυτή είναι η δεύτερη κίνηση του Facebook στο χώρο της υγείας. Η πρώτη ξεκίνησε στην Ινδία το 2017 και επεκτάθηκε στις ΗΠΑ τον Ιούνιο που μας πέρασε, αφού έκανε μια… στάση σε Βραζιλία, Πακιστάν και Μπαγκλαντές πέρυσι, και αφορούσε εκστρατείες αιμοδοσίας. Εδώ θα πρέπει να παρατηρήσουμε πως το Facebook κάνει την είσοδό του στον χώρο της υγείας με απλά εργαλεία και πολύ πιο ήπιο τρόπο, τουλάχιστον σε σχέση με τις κινήσεις των άλλων γιγάντων της πληροφορικής. Για παράδειγμα, η Amazon κάνει κινήσεις για να μπει στο χώρο των on-line φαρμακείων και ηλεκτρονικών αρχείων υγείας, η Apple παρακολουθεί την καρδιά των χρηστών της μέσω των Apple Watch, ενώ η Google, όπως μάθαμε λίαν προσφάτως, κάνει κινήσεις εξαγοράς της FitBit. Αντιθέτως, το Facebook απλά παίρνει βασικές προτάσεις από επίσημες ιστοσελίδες υγείας, τις εμπλουτίζει και τις βάζει μέσα στο ημερολόγιο μαζί με υπενθυμίσεις, στοχεύοντας συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού, βάσει των στοιχείων που οι ίδιοι οι χρήστες έχουν δηλώσει – και χωρίς να συνδέεται με ιατρικούς φακέλους, κάτι που θα τους έβαζε (ξανά) στο στόχαστρο υπηρεσιών για την ιδιωτικότητα των δεδομένων, ειδικά στην Ευρώπη.
Πηγαίνοντας και ένα βήμα πιο κάτω, το Facebook θα διασφαλίσει πως δεν πρόκειται να εμφανιστεί στο χρήστη καν η επιλογή να μοιραστεί οτιδήποτε που έχει να κάνει με το εργαλείο Preventive Health, παρά μόνο πληροφορίες για το ίδιο το εργαλείο. Με απλά λόγια, μπορείς να ποστάρεις πόσο σου αρέσει το Preventive Health, αλλά όχι πότε είναι, π.χ. η επόμενη μαστογραφία που κανόνισες μέσω του εργαλείου αυτού.
Οι developers του Facebook θα πάρουν κάποια περιορισμένης έκτασης στοιχεία σχετικά με τη χρήση του Preventive Health, απλά για να βελτιώσουν το ίδιο το εργαλείο, προτού το ανοίξουν για χρήση σε περισσότερες χώρες. Όμως, αναφέρουν, δεν πρόκειται κανένα στοιχείο να χρησιμοποιηθεί για διαφημιστικούς σκοπούς ούτε πρόκειται να ανιχνεύσουν αν ψάξεις για κοντινούς γιατρούς ή διαγνωστικά κέντρα.
Όπως αναφέρει ο Abnousi, ο στόχος του Facebook είναι «να δώσουν στους χρήστες εργαλεία για την πρόληψη, από ειδικούς, και να τους παροτρύνουν να δραστηριοποιηθούν για το καλό της δικής τους υγείας». Το πόσο αυτό θα έχει αποτέλεσμα, θα το δούμε σε λίγο καιρό στις οθόνες των κινητών μας.