Για όσους είναι φανατικοί του Mayday, της γνωστής σειράς που εξετάζει αεροπορικά ατυχήματα, η επικινδυνότητα των μπαταριών λιθίου είναι γνωστή. Εκτός από το ατύχημα του αεροσκάφους της UPS Airlines που προκλήθηκε από έκρηξη ενός φορτίου μπαταριών λιθίου-ιόντων και επεκτάθηκε σε όλο το αεροσκάφος, έχουν γίνει πολλά μικρότερης έκτασης ατυχήματα με μπαταρίες, τα οποία δεν προκάλεσαν μεγάλη ζημιά.
Τον τελευταίο καιρό, όμως, και μετά από πολλά τέτοια μικροατυχήματα, οι υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας έχουν αυξήσει τις απαγορεύσεις τους, επεκτείνοντάς τες και σε απλές συσκευές.
Το πρόβλημα είναι πως σήμερα είναι δύσκολο να βρει κανείς μια οποιαδήποτε φορητή συσκευή η οποία να μην έχει μέσα της κάποιου είδους μπαταρία. Είτε έχεις μαζί σου απλά ένα smartphone, ένα tablet ή μια φωτογραφική μηχανή, είτε επαγγελματική βιντεοκάμερα, ή απλά ένα laptop, μεταφέρεις και μια (ή περισσότερες) μπαταρία. Πως επηρεάζουν όλοι αυτοί οι κανονισμοί τα ταξίδια μας;
Τεχνολογίες μπαταριών
Αυτή τη στιγμή, δύο είναι οι τεχνολογίες μπαταριών οι οποίες υπάρχουν παντού στον κόσμο: οι αλκαλικές και οι λιθίου – ιόντων. Τις αλκαλικές τις ξέρουμε εδώ και δεκαετίες. Είναι οι μπαταρίες, συνήθως μεγέθους AA ή AAA, οι οποίες βρίσκονται σε διάφορες συσκευές. Η άλλη κατηγορία είναι οι επαναφορτιζόμενες λιθίου – ιόντων, οι οποίες μπορεί να είναι οποιουδήποτε σχήματος, μεγέθους ή χωρητικότητας.
Οι αλκαλικές μπαταρίες δεν έχουν κανένα πρόβλημα στα αεροδρόμια. Μπορείς να μεταφέρεις όσες θες, χωρίς φόβο. Επίσης δεν υπάρχει περιορισμός στο σχήμα ή στο μέγεθος. Είτε είναι μικροσκοπικές μπαταρίες μεγέθους φακής, είτε τεράστιες D ή εννιάβολτες πλακέ, όλες περνάνε.
Στοπ στο λίθιο
Οι μπαταρίες λιθίου, όμως, είναι άλλη ιστορία. Περιορισμοί σε αυτό τον τύπο μπαταρίας υπήρχαν εδώ και καιρό, όμως τα πιο πρόσφατα περιστατικά κινητών τηλεφώνων που εξερράγησαν κατά τη διάρκεια της πτήσης και ανάγκασαν τα αεροπλάνα να προσγειωθούν εκτάκτως, έχουν ωθήσει τις υπηρεσίες να βάλουν νέους φραγμούς.
Ο πρώτος περιορισμός είναι η χωρητικότητα σε ενέργεια (Watt-hours). Μπαταρίες με χωρητικότητα έως και 100Wh μπορούν να μεταφερθούν εντός της συσκευής είτε στις αποσκευές είτε στη χειραποσκευή. Χύμα μπαταρίες λιθίου απαγορεύονται στις αποσκευές που περνάνε check-in.
Όμως και μεγαλύτερες μπαταρίες επιτρέπονται, αρκεί να το δεχθεί η αεροπορική εταιρεία, αλλά ο περιορισμός είναι πως θα πρέπει να μεταφερθούν στις χειραποσκευές και το όριο είναι δύο ανά επιβάτη.
Αν δεν έχεις καταλάβει το θέμα χωρητικότητας, μιας και όλες οι μπαταρίες αναφέρουν χωρητικότητα σε αμπερώρια (mAh ή Ah), η εξίσωση που δίνει βατοώρες είναι απλή: (αμπερώρια) × (τάση) = (βατοώρες). Επομένως, μια μπαταρία μιας μικρής φορητής συσκευής των 600mAh και 3,8V αντιστοιχεί σε 2,28Wh. Από την άλλη, μια μπαταρία ενός laptop με χωρητικότητα 4500mAh (4,5Ah) και τάση 11V ισούται με 49,5Wh.
Με αυτά τα παραδείγματα γίνεται κατανοητό πως οι κανονισμοί δεν είναι παράλογοι. Για να έχει κάποιος μια μπαταρία με χωρητικότητα πάνω από 100Wh, θα πρέπει να έχει κάποια ιδιαιτέρως ενεργοβόρα συσκευή αλλά και πάλι μπορεί να τη μεταφέρει μαζί του.
Εκτός αυτών υπάρχουν και απαγορεύσεις για συγκεκριμένα μοντέλα, όπως παλαιότερα είχε εκδοθεί απαγόρευση για το Samsung Galaxy Note 7, το οποίο είχε γίνει διαβόητο λόγω των εκρήξεων των μπαταριών του. Καλό θα είναι να ρίχνεις μια ματιά στις ισχύουσες απαγορεύσεις προτού μπεις σε αεροπλάνο, αλλά σε γενικές γραμμές δεν υπάρχει πρόβλημα.
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.