Εδώ και αρκετά χρόνια, όλες οι συσκευές – και ειδικά τα smartphones και οι άλλες φορητές μικροσκοπικές συσκευές – έχουν περάσει σε άλλα επίπεδα σμίκρυνσης και ελαχιστοποίησης, με αποτέλεσμα να χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός και αρκετή πείρα για να μπορέσει κανείς απλώς να τα ανοίξει – ούτε λόγος για επισκευές. Ενώ οι παλιές συσκευές μπορούσαν να επισκευαστούν από τον τυπικό ηλεκτρονικό της γειτονιάς, οι νέες απαιτούν ειδικά εργαλεία, πολλές φορές εξειδικευμένα για το κάθε μοντέλο συγκεκριμένα, μέχρι και μικροσκόπια για να μπορέσει κανείς να διαπραγματευτεί με τα μικροσκοπικά εξαρτήματα. Ταυτοχρόνως, οι περισσότερες συσκευές έρχονται με εξαρτήματα όχι βιδωμένα ή πιασμένα με κλιπ, αλλά κολλημένα με κόλλα ή κολλητικές ταινίες διπλής όψης, επομένως χρειάζονται μέχρι και ειδικές συσκευές θέρμανσης!
Αυτό όμως δεν έχει εμποδίσει το σχηματισμό ενός κινήματος, ειδικά στην Αμερική, το οποίο απαιτεί από τις εταιρείες να κάνουν τις συσκευές τους πιο φιλικές στην επισκευή από τον απλό χρήστη! Για την ακρίβεια, υπάρχει μέχρι και αντίστοιχη πρόταση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και site με ειδική βαθμολογία για όλες τις συσκευές που κυκλοφορούν, από smartphones μέχρι ολόκληρους υπολογιστές. Όσο πιο κλειστή είναι η συσκευή, όσο πιο περίεργα και ειδικά εργαλεία απαιτεί για να ανοιχτεί, τόσο μικρότερη βαθμολογία παίρνει.
Η Apple παραδοσιακά δεν φημιζόταν για την ευκολία των συσκευών της σε “επεμβάσεις” – από το μακρινό 1984, οπότε και παρουσιάστηκε ο πρώτος Macintosh, ο οποίος απαιτούσε ένα ειδικό σταυροκατσάβιδο με ιδιαίτερα μακρύ στέλεχος, γιατί το πίσω κέλυφος ασφάλιζε με δύο βίδες οι οποίες βρίσκονταν στο τέρμα δύο ιδιαιτέρως βαθιών τούνελ, και οι οποίες ήταν απρόσιτες από σχεδόν κάθε κατσαβίδι του εμπορίου. Τώρα όμως, η ίδια εταιρεία προέβη σε μια κίνηση η οποία, όχι μόνο ανύψωσε αρκετά φρύδια, αλλά άφησε ολόκληρη την αγορά άφωνη! Το πρόγραμμα Self Service Repair, λοιπόν, είναι γεγονός.
Self Service Repair by Apple
Το πρόγραμμα αυτό δίνει όχι μόνο τη δυνατότητα, αλλά και τα εργαλεία σε όποιον πελάτη το επιθυμεί, για να (προσπαθήσει να) επισκευάσει το iPhone του, στο σπίτι του, μόνος του. Η εταιρεία παρέχει όλα τα απαραίτητα ανταλλακτικά – προφανώς δεν μιλάμε για μεμονωμένα τσιπάκια και κολλητήρια – έτσι ώστε να επαναφέρει τη συσκευή του σε λειτουργική κατάσταση. Μάλιστα, οι τιμές των ανταλλακτικών είναι πολύ νορμάλ” ένα άρθρωμα κάμερας για το iPhone 13, για παράδειγμα, κοστίζει 117 δολάρια, από τα οποία ο πελάτης παίρνει πίσω τα 53 εάν επιστρέψει το παλιό χαλασμένο άρθρωμα! Δύο βιδάκια ασφαλείας κοστίζουν μόλις 20 σεντς, ενώ το κάλυπτρο της κάμερας κοστίζει μισό δολάριο. Η Apple αναφέρει πως οι τιμές είναι οι ίδιες που χρεώνει τα πιστοποιημένα κέντρα επισκευών.
Ακόμη καλύτερα, αν δεν έχεις τα απαραίτητα εργαλεία για να κάνεις αυτές τις επισκευές, η Apple προτίθεται να τα νοικιάσει! Μάλιστα, η ενοικίαση κοστίζει μόλις 49 δολάρια για επτά μέρες, μετά τις οποίες πρέπει να επιστραφούν στην Apple. Σε αυτά τα kits, τα οποία έρχονται σε δύο μεγάλες πλαστικές βαλίτσες και ζυγίζουν κοντά 50 κιλά, περιλαμβάνονται… τα πάντα! Από απλά κατσαβιδάκια μέχρι… ειδικές βάσεις στήριξης του iPhone, ειδικό μηχάνημα πρεσσαρίσματος της οθόνης (για να ξανακολλήσει στη θέση της και να διατηρήσει την αδιαβροχοποίηση), μέχρι και ειδικό μηχάνημα θέρμανσης για να μαλακώσει η κόλλα και να αφαιρεθεί η οθόνη!
Ταυτοχρόνως, η Apple έχει βάλει όλα τα repair manuals στην αντίστοιχη σελίδα του site της, επομένως δεν χρειάζεται καν να γνωρίζεις από πριν ή να μαντέψεις, ολόκληρη η (σωστή) διαδικασία αποσυναρμολόγησης, αντικατάστασης και επανασυναρμολόγησης υπάρχει διαθέσιμη στο site και μπορείς (πρέπει) να την κατεβάσεις, να την τυπώσεις και να τη διαβάσεις με πολύ προσοχή, προτού προβείς στο… απονενοημένο.
Τώρα, ας περάσουμε στα… κακά μαντάτα. Η πραγματικότητα, όπως πάντα, διαφέρει – και υπάρχουν πολλές κριτικές για την Apple, τόσο από επαγγελματίες των επισκευών όσο και από απλούς κατόχους οι οποίοι ήδη έκαναν χρήση του προγράμματος και επιχείρησαν να επισκευάσουν τις συσκευές τους. Η Apple μπορεί να δίνει όλα τα απαραίτητα, τόσο από υλικής όσο και από… πνευματικής άποψης, δηλαδή τόσο τα εργαλεία όσο και τις οδηγίες, αλλά το να διαβάζεις κάτι και το να μπορείς να το κάνεις απέχουν τόσο όσο το να μάθεις κολύμπι διαβάζοντας οδηγίες από ένα βιβλίο μέχρι το να πέσεις στη θάλασσα και όντως να κολυμπήσεις. Αρκετοί έχουν ήδη καταστρέψει τις συσκευές τους, όχι από κάποιο λάθος ή παράβλεψη της Apple αλλά από δικό τους, ανθρώπινο, λάθος. Για παράδειγμα, ένας αρθρογράφος των New York Times επιχείρησε να αντικαταστήσει τη μπαταρία στο iPhone 12 του και κατέληξε να σπάσει την οθόνη (η οποία δεν είχε πρόβλημα) διότι απλώς… ξέχασε να αφαιρέσει δύο βίδες. Οι επικριτές αναφέρουν πως η Apple οδηγεί τους χρήστες στην… καταστροφή, διότι επισκευές τέτοιων συσκευών απαιτούν εμπειρία, πέραν των σωστών εργαλείων, την οποία εμπειρία δεν γίνεται να έχει ένας απλός χρήστης. Ταυτοχρόνως, το ίδιο το κόστος, όσο λογικό κι αν ακούγεται, είναι μικρότερο από το να πας τη συσκευή σου στην Apple για να στο επισκευάσει! Για παράδειγμα, το συνολικό κόστος αντικατάστασης μπαταρίας σε ένα iPhone 12 mini είναι σχεδόν 100 δολάρια για να το κάνεις μόνος σου, αλλά μόλις 69 για να το κάνει η Apple.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το πρόγραμμα υπάρχει και είναι πολύ λογικό το κόστος, τόσο των ίδιων των ανταλλακτικών όσο και της ενοικίασης των εργαλείων, παρά το γεγονός πως το κόστος της επισκευής από την ίδια την Apple είναι μικρότερο. Η Apple είναι πρωτοπόρος και σε αυτόν τον τομέα, εξαφανίζοντας εντελώς το φλέγον ζήτημα του “right to repair”, παρέχοντας στους πελάτες της ό,τι χρειάζεται. Το αν κάποιος νιώθει (ή είναι) ικανός να το κάνει μόνος του, αυτό είναι ένα εντελώς διαφορετικό ζήτημα – για το οποίο δεν φέρει ουδεμία ευθύνη η Apple! Σε κάθε περίπτωση, η επισκευή ενός κινητού καλύτερα να αφήνεται στους ειδικούς, όπως την υπηρεσία G Service που προσφέρει ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ. Κάνε κλικ εδώ για περισσότερες πληροφορίες.