Η ψηφιοποίηση κειμένου υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Μάλιστα, ενώ κάποτε εθεωρείτο δύσκολη, πλέον είναι κάτι κοινότοπο, με την ακρίβεια των ψηφιοποιήσεων να είναι πολύ μεγάλη. Το ίδιο, όμως, δεν ισχύει καθόλου για την ψηφιοποίηση μουσικής από παρτιτούρες. Η σημειολογία, η στίξη και το πλήθος των συμβόλων είναι τέτοια που η αυτόματη μετατροπή σε ψηφιακή μορφή ήταν αδύνατη. Μέχρι τώρα.
Η εταιρεία Enote έχει συνδυάσει την τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη και, μέσω συνεργασίας με μουσικολόγους, μάζευε εδώ και χρόνια εκατοντάδες χιλιάδες δημοσιευμένα μουσικά έργα και δημιουργούσε τις ψηφιακές τους εκδόσεις.
Η ιδέα ήρθε στον Boian Videnoff, τον αρχιμαέστρο της Mannheim Philarmonic, στην κουζίνα του σπιτιού του, καθώς μιλούσε με τον φίλο του και πανεπιστημιακό Josef Tufan, για την αποτυχία των εκδοτών μουσικής σε παρτιτούρες να κάνουν το ψηφιακό άλμα.
«Γκρίνιαζα στον Josef για το ότι η ψηφιοποίηση δεν υπήρχε στον κόσμο της μουσικής, κι αυτός με κορόιδευε επειδή έπρεπε να κουβαλάω μια βαλίτσα γεμάτη παρτιτούρες όταν ταξίδευα. Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το πρόβλημα μαζί».
Πέντε χρόνια αργότερα, το αποτέλεσμα αυτής της απόφασης είναι η πρώτη εκτενής βιβλιοθήκη μουσικής σε παρτιτούρες εγγενώς ψηφιακής μορφής.
Οι μουσικοί μέχρι τώρα είχαν στραφεί στη μορφή PDF, κάτι που επιτρέπει μεν το ζουμάρισμα, αλλά τίποτε περισσότερο από αυτό. Η πλήρως ψηφιοποιημένη μορφή που παρέχει το app της Enote, όμως, επιτρέπει πολλά περισσότερα. Σε μια μικρή επίδειξη, ο Videnoff άνοιξε ένα τέτοιο αρχείο με ένα έργο του Chopin, το οποίο είχε αναδομηθεί ψηφιακά, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία οπτικής αναγνώρισης μουσικής, και έδειξε πώς είναι δυνατόν, για παράδειγμα, να αλλάξει ολόκληρο το έργο κλίμακα, από Ρε ματζόρε σε Ντο ματζόρε, μέσα σε ένα δευτερόλεπτο – κάτι που, όπως είπε ο ίδιος, θα έπαιρνε εβδομάδες αν γινόταν με το χέρι.
Στα γραφεία της εταιρείας, βρίσκει κανείς ιστορικούς μουσικολόγους, μαθηματικούς, μουσικούς, ειδικούς στην τεχνητή νοημοσύνη, μέχρι και έναν ειδικό «γραφέα» μουσικής, όλους σκυμμένους πάνω από οθόνες γεμάτες παρτιτούρες, οι οποίες μετατρέπονται σε ψηφιακή μορφή. Ο υπολογιστής θα πρέπει να “μάθει” να αναγνωρίζει και να κατηγοριοποιεί τα πάντα, από σημειώσεις και οδηγίες μέχρι κλειδιά και υπογραφές, προτού τα μετατρέψει σε ψηφιακή μορφή, η οποία να έχει νόημα.
Μάλιστα, η ομάδα ήταν σύμφωνη για το ποιο έργο θα ήταν το πιο δύσκολο να μετατραπεί σε ψηφιακή μορφή: το Gaspard de la nuit του Maurice Ravel, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο απαιτητικά κομμάτια για πιάνο που έχει γραφτεί ποτέ. «Αυτό ήταν το δικό μας Έβερεστ. Όταν καταφέραμε και το αναδομήσαμε σε ψηφιακή μορφή, ξέραμε πως τίποτε δεν είναι πέρα από τις δυνατότητές μας».
Αυτή τη στιγμή, το Enote χρεώνει συνδρομή €10 το μήνα για όλους τους χρήστες, δίνοντάς τους πρόσβαση σε μια βιβλιοθήκη 150.000 κομματιών και σε όλες τις δυνατότητες του app. Αυτό και μόνο αναλογεί σε εξοικονόμηση μεγάλων ποσών για ορχήστρες και φιλαρμονικές, οι οποίες, για να πάρουν για κάθε μέλος της ορχήστρας ένα αντίγραφο (παρτιτούρες) ενός έργου, μπορεί να έδιναν μέχρι και €600. Το app έχει πολλούς και διάσημους υποστηρικτές, οι περισσότεροι γνωστοί επαγγελματίες μουσικοί.
Σύντομα, το Enote θα έχει και άλλες δυνατότητες. Για παράδειγμα, θα μπορεί μέσα από το μικρόφωνο του tablet να παρακολουθεί τον μουσικό και να αλλάζει αυτομάτως σελίδα στην παρτιτούρα, ακόμη και να δίνει συμβουλές για να βελτιώσει το παίξιμό του. Αυτή τη στιγμή, το Enote είναι σε στάδιο beta, αλλά σύντομα θα είναι στη διάθεση όλων!
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.