Η Νέα Υόρκη είναι μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του πλανήτη. Η μεγαλούπολη που έχει καθορίσει το πώς βλέπουμε τις μεγαλουπόλεις, με τους πανύψηλους ουρανοξύστες και τα εκατομμύρια των ανθρώπων που κινούνται καθημερινά στους δρόμους της, αντιμετωπίζει κι αυτή τα προβλήματά της. Αν και άλλες μεγαλουπόλεις της άπω ανατολής την έχουν ξεπεράσει τόσο σε πληθυσμό όσο και σε πυκνότητα, για κάποιον ανεξήγητο λόγο… δεν μετράνε! Ίσως είναι η διαφορά της κουλτούρας, ίσως το γεγονός πως η Νέα Υόρκη έχει απείρως μεγαλύτερη προβολή μέσω σειρών και ταινιών. Όπως και να έχει, κανένας δυτικός πολίτης δεν θα καταδεχόταν να σαρδελοποιείται μέσα σε βαγόνια μετρό από ειδικούς υπαλλήλους, όπως γίνεται στο μετρό του Τόκυο. Κι αυτό δεν είναι παρά μόνο ένα παράδειγμα.
Στην άπω ανατολή, όμως, έχουμε και άλλα πράγματα που συμβαίνουν, όπως τα εκατομμύρια ποδήλατα που χρησιμοποιούνται από πολίτες σε μεγάλες πόλεις, για την καθημερινή τους μετακίνηση. Εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων (βλέπε Άμστερνταμ), το ποδήλατο πρακτικά δεν υπάρχει στην καθημερινότητα των δυτικών πόλεων. Μπορεί να φταίει ο καιρός, μπορεί να είναι καθοριστικό και το ανάγλυφο του εδάφους – κανένας δεν θέλει να φτάνει στη δουλειά του κατάκοπος και καταϊδρωμένος, γιατί έκανε ποδήλατο και είχε… ανηφόρα. Οι δυτικές πόλεις υποφέρουν διότι απλές και οικολογικές λύσεις δεν γίνονται δεκτές από τους κατοίκους τους.
Εδώ έρχεται η Νέα Υόρκη, όμως, η οποία έχει αποφασίσει να στραφεί προς μια οικολογική αλλά και αποδοτική λύση: τα ηλεκτρικά πατίνια. Τα πατίνια συνδυάζουν πολλά πλεονεκτήματα, τα οποία μάλιστα θα ταίριαζαν άνετα και στην ελληνική πραγματικότητα: είναι οικολογικά, μιας και λειτουργούν με ρεύμα, δεν κουράζουν τον αναβάτη (επομένως δεν θα φτάσεις ιδρωμένος στη δουλειά), μπορούν να μπουν και σε μετρό ή και λεωφορεία, καταλαμβάνουν ελάχιστο χώρο, μπορούν να κινηθούν και σε πεζοδρόμια.
Το πιλοτικό πρόγραμμα της πόλης της Νέας Υόρκης αρχικά προέβλεπε έως 3000 σκούτερ στην περιοχή του Ανατολικού Μπρονξ, η οποία στεγάζει πάνω από μισό εκατομμύριο ανθρώπους. Για την υλοποίηση επιλέχθηκαν τρεις εταιρείες οι οποίες θα έφερναν τα τελευταία τους μοντέλα στους πολίτες του Μπρονξ και θα διαμόρφωναν την τιμολογιακή τους πολιτική έτσι ώστε να ήταν προσιτή σε όλους. Ο στόχος της πόλης της Νέας Υόρκης ήταν να μειώσει το πρόβλημα της κίνησης, την οποία οι ίδιοι περιέγραφαν ως εξοντωτική.
Το πρόγραμμα αυτό ολοκληρώθηκε τον περασμένο χρόνο και από τον περασμένο Ιούνιο μπήκε στη δεύτερη φάση του, κατά την οποία ο αριθμός των σκούτερ διπλασιάζεται σε 6000 οχήματα, ενώ μεγαλώνει και η περιοχή κάλυψης σε περισσότερα δημοτικά διαμερίσματα. Οι τρεις εταιρείες, οι Bird, Lime, και Veo συνεχίζουν την ανάπτυξη των σκούτερ όπως και στην πρώτη φάση, ενώ έχουν αναλάβει και την υποχρέωση της ενημέρωσης των πολιτών για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών σκούτερ.
Τόσο η Αμερική όσο και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν αναπτυχθεί εδώ και δεκαετίες με βάση το αυτοκίνητο. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί πως αυτό δεν έγινε τυχαία αλλά σε αυτό δούλεψαν σε συνεργασία οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες πετρελαίου, δαπανώντας τεράστια ποσά σε διαφήμιση αλλά και σε lobbying (με άλλα λόγια, πολιτική πίεση) έτσι ώστε οι πόλεις να σχεδιάζονται με βάση το αυτοκίνητο και όχι εναλλακτικές μορφές μετακίνησης. Τώρα όμως, όλα θα πρέπει να αλλάξουν. Οι πόλεις δεν αντέχουν ούτε καν τον τωρινό αριθμό αυτοκινήτων – ούτε λόγος για περισσότερα – ενώ όλες οι μελέτες έχουν αποδείξει το ότι περισσότεροι ή μεγαλύτεροι δρόμοι σε μια πόλη δεν λύνουν το πρόβλημα αλλά το χειροτερεύουν σε βάθος χρόνου. Οχήματα όπως τα σκούτερ, όμως, έχουν όλα τα πλεονεκτήματα με το μέρος τους! Παρέχουν ξεκούραστη μετακίνηση, χωρίς ρύπους, χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος, χωρίς θόρυβο, ενώ στον ίδιο χώρο που απαιτούν 20 αυτοκίνητα θα μπορούσαν να χωρέσουν εκατοντάδες σκούτερ (ή άλλα μέσα όπως ποδήλατα ή segways), πρακτικά εξαφανίζοντας το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης και ανοίγοντας χώρους μέσα στις πόλεις για πεζόδρομους, πάρκα και πράσινο!
Το σκούτερ θα μπορούσε να αλλάξει τη μορφή και των Ελληνικών πόλεων, και ειδικά Αθήνας και Θεσσαλονίκης, εξαφανίζοντας το χωροταξικό πρόβλημα με την εξάλειψη των αυτοκινήτων από τα κορεσμένα αστικά κέντρα, αλλά και δίνοντας τη λύση για το πολυθρύλητο τελευταίο χιλιόμετρο των αστικών μετακινήσεων με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ελπίζουμε να το δούμε και εδώ… σύντομα!